عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18326-144     

آیت الله العظمی روحانی: احترام به آزادی و عقاید دیگران از اصول اولیه و مسلم اسلام است

مسأله آزادی بیان و ابراز عقیده آنقدر مورد توجه است که امام صادق(ع) حتی با مادیون نیز بحث می‌کردند و به حرف‌های آنها گوش می‌دادند. با توجه به این موضوع می‌بینیم که آزادی بیان در اسلام امری بدیهی است...

گروهی از اعضای «اتحاد دانشجویان و جوانان ملی گرا» چند روز قبل در قم با آیت الله روحانی ملاقات کردند و در خصوص مسایل مختلف مملکتی با ایشان تبادل نظر و بحث کردند. در این ملاقات مسایلی از جمله: اوضاع بحرین، مسأله آزادی عقیده و بیان، اوضاع دانشگاه ها و رابطه فرهنگ ایران با تعالیم اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

آیت الله روحانی در ابتدای این دیدار، از مقام شامخ و مبارزات پیگیر مجاهد کبیر و مفسر قرآن حضرت آیت الله طالقانی تجلیل کردند و آنگاه در پاسخ سئوال دانشجویان و جوانان عضو اتحاد دانشجویان ملی گرا، در زمینه آزادی بیان و عقیده گفتند: احترام به آزادی و عقاید دیگران از اصول اولیه و مسلم، اسلام است. باید اظهار عقیده وجود داشته باشد و افراد باید به عقاید و گفته های هم توجه کنند.

 

مسأله آزادی بیان و ابراز عقیده آنقدر مورد توجه است که امام صادق (علیه السلام) حتی با مادیون نیز بحث می کردند و به حرف های آنها گوش می دادند. با توجه به این موضوع می بینیم که آزادی بیان و عقیده در اسلام امری بدیهی و حل شده است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. آیت الله روحانی آنگاه به مسأله شوراها اشاره کرد و گفت: کارهای هر محله باید به دست اهالی همان محل سپرده شود. امر شورا نیز مانند مسأله آزادی عقیده و بیان در اسلام بسیار مورد توجه است و این مورد نیز دارای سوابق روشنی در تاریخ اسلام می باشد. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به هنگام شرکت در جنگ بدر به نظر اکثریت که در حقیقت نوعی شور و مشورت جمعی بود، اهمیت دادند و پس از اینکه متوجه شدند نظر اکثریت بر این است که در این جنگ شرکت نمایند، در جنگ شرکت کردند و به پیروزی هم رسیدند.

 

کیهان ـ شماره 10824 ، یکشنبه 15 مهرماه 1358

موارد مرتبط واکنش آیت الله العظمی روحانی به اهانت های دو نماینده مجلس نسبت به ساحت مرجعیت آیت الله العظمی روحانی در گفتگو با «الانباء»: باید برای آزادی قدس و فلسطین بجنگیم راه حل آیت الله العظمی روحانی برای آزادی امام موسی صدر چه بود؟ آیت الله العظمی روحانی: هم ایرانی هستیم و هم مسلمان و به مسایل مربوط به قومیت و فرهنگ احترام می گذاریم افشای توطئه های قذافی در ایران توسط آیت‌ الله‌ العظمی روحانی سند محرمانه سفارت آمریکا درباره بیانات آیت الله العظمی روحانی مبنی بر لزوم تشکیل انقلاب اسلامی در بحرین آیت الله روحانی: ما خواستار حفظ منافع مستضعفین بحرین هستیم. انعکاس جهانی سخنان آیت الله العظمی روحانی درباره بحرین در سال 1358 آیت الله العظمی روحانی خطاب به امیر بحرین: از سرنوشت امثال خود عبرت بگیرید. آیت الله العظمی روحانی در سال 1358: مصوبه استقلال بحرین و جدا شدن از ایران غیرقانونی است.
نظر شما :
captcha