پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
آیت الله العظمی روحانی: احترام به آزادی و عقاید دیگران از اصول اولیه و مسلم اسلام است
مسأله آزادی بیان و ابراز عقیده آنقدر مورد توجه است که امام صادق(ع) حتی با مادیون نیز بحث می‌کردند و به حرف‌های آنها گوش می‌دادند. با توجه به این موضوع می‌بینیم که آزادی بیان در اسلام امری بدیهی است...

گروهی از اعضای «اتحاد دانشجویان و جوانان ملی گرا» چند روز قبل در قم با آیت الله روحانی ملاقات کردند و در خصوص مسایل مختلف مملکتی با ایشان تبادل نظر و بحث کردند. در این ملاقات مسایلی از جمله: اوضاع بحرین، مسأله آزادی عقیده و بیان، اوضاع دانشگاه ها و رابطه فرهنگ ایران با تعالیم اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

آیت الله روحانی در ابتدای این دیدار، از مقام شامخ و مبارزات پیگیر مجاهد کبیر و مفسر قرآن حضرت آیت الله طالقانی تجلیل کردند و آنگاه در پاسخ سئوال دانشجویان و جوانان عضو اتحاد دانشجویان ملی گرا، در زمینه آزادی بیان و عقیده گفتند: احترام به آزادی و عقاید دیگران از اصول اولیه و مسلم، اسلام است. باید اظهار عقیده وجود داشته باشد و افراد باید به عقاید و گفته های هم توجه کنند.

 

مسأله آزادی بیان و ابراز عقیده آنقدر مورد توجه است که امام صادق (علیه السلام) حتی با مادیون نیز بحث می کردند و به حرف های آنها گوش می دادند. با توجه به این موضوع می بینیم که آزادی بیان و عقیده در اسلام امری بدیهی و حل شده است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. آیت الله روحانی آنگاه به مسأله شوراها اشاره کرد و گفت: کارهای هر محله باید به دست اهالی همان محل سپرده شود. امر شورا نیز مانند مسأله آزادی عقیده و بیان در اسلام بسیار مورد توجه است و این مورد نیز دارای سوابق روشنی در تاریخ اسلام می باشد. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به هنگام شرکت در جنگ بدر به نظر اکثریت که در حقیقت نوعی شور و مشورت جمعی بود، اهمیت دادند و پس از اینکه متوجه شدند نظر اکثریت بر این است که در این جنگ شرکت نمایند، در جنگ شرکت کردند و به پیروزی هم رسیدند.

 

کیهان ـ شماره 10824 ، یکشنبه 15 مهرماه 1358