عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-965     

جواز شفاخواستن از حضرت فاطمه(عليها السلام)

استفتاء:

اگر در دعاى خويش بگويم: ياعلى! و يا بگويم: بارخدايا به حق حضرت فاطمه زهرا (عليه السلام) مرا شفا عنايت فرما; آيا اين دعا و سخن درست است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ هيچ مانعى در اين دو روش از سخن و دعا وجود ندارد، زيرا همان گونه كه روى آوردن به بارگاه خدا در طلب حاجت ها و خواسته ها، كارى درست و بدون اشكال است، توسّل به محمّد و آل محمّد (عليه السلام) و روى آوردن به وجود نورانى پيشوايان معصوم(عليه السلام) نيز براى طلب حوائج، خواسته ها و واسطه قرار دادن آنان در بارگاه خدا كارى درست است; چون خود ذات بى همتاى خدا آنان را واسطه فيض و رحمت خويش بر مخلوق قرار داده و مقام ولايت بر ناچيزترين ذرّات تا بزرگ ترين كهكشانها را به آنان ارزانى داشته تا به اذن خدا بر پناه دادن به همه مخلوقات و برآوردن نيازها و خواسته هاى آنها توانايى داشته باشند (1).

درك و دريافت اين حقيقت ظريف، مسأله اى است كه همه نصوص شريف، ما را به سوى آن ارشاد و راهنمايى مى كند. از آن جمله روايتى از امام صادق(عليه السلام) در چگونگى نماز استغاثه به حضرت فاطمه زهرا(عليها السلام)است كه در آن بيان شريف مى فرمايد:

«ثُمَّ اسْجُد و قُل مئة مَرَّة: يا مَوْلاتِى يا فاطمة أَغِيْثِينِى؛ (2) سپس سجده كن و صد مرتبه با واسطه قراردادن حضرت فاطمه(عليها السلام)در پيشگاه خدا بگو: اى سرور من! اى فاطمه زهرا! پناهم بده.

و نيز آمده است كه يكى از ياران امام صادق (عليه السلام) به آن حضرت گفت: «إنِّى اخْترعتُ دُعاءً» من جمله اى براى دعا و نيايش با خدا ساخته ام، كه آن بزرگوار فرمود: اختراع خودت را رها كن و هنگامى كه گرفتارى بر تو فرود آمد به سوى پيامبر خدا پناه ببر... تا آنجايى كه مى فرمايد: در توّسل به پيامبر خدا و واسطه قرار دادن او در بارگاه خدا، محاسن خود را به دست چپ بگير و گريه كن و يا سيما و هيئت گريه كننده را به خود بگير و بگو: «يامُحَمّد! يا رَسُولَ الله أشْكُو إلَى اللهِ وَ إلَيْكَ حاجَتِى»;(3)گفتنى است كه روايات در اين مورد و اين معنا به راستى فراوان است.

----------------------------------------------------------------

1- آل عمران، آيه 49.

2- مستدرك الوسائل، باب 22 از ابواب بقية الصلوات المندوبة، ح3.

3- وسائل الشيعه، باب 28 از ابواب بقية الصلوات المندوبة، ح5.

موارد مرتبط فلسفه وجود دشمنان معصومين (عليهم السلام) معصومين (عليهم السلام) واسطه فيض الهى معصومين (عليهم السلام) علت غايى خلقت جسم معصوم (عليه السلام) بعد از مرگ امام (عليه السلام) مسؤول غسل و دفن امام معصوم (عليه السلام) مراد از ولايت تشريعى براى امامان (عليهم السلام) بهترين دليل بر ولايت تشريعى امامان (عليهم السلام) اهل بيت (عليهم السلام) خلفاى خداوند در زمين مطلق يا محدود بودن ولايت تشريعى معصومين (عليهم السلام) آيا تمامى احكام توسط ائمه اطهار (عليهم السلام) بيان شده است يا نه؟
نظر شما :
captcha