عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-7880     

آیا در ادای روزه قضا مجاز به تعلیق در نیت هستیم؟

استفتاء:

اینجانب سوالی داشتم در باب جواز تعلیق در نیت که در ذیل به آن اشاره می‌کنم:

آیا جایز است که انسان به عنوان مثال نیت روزه‌اش را اینگونه قرار دهد که اگر خود من روزه قضایی بر گردن دارم این روزه به جای آن باشد اگر من قضا ندارم و پدرم قضا دارد روزه برای او باشد و اگر پدرم نیز روزه بر گردن نداشت این روزه، قضای روزه مادرم باشد و همین طور تا چند مرحله مشخص. سوال این است که آیا اینگونه نیت کردن خللی در صحت روزه وارد می‌کند یا خیر؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ ظاهراً این گونه نیت جایز است و اشکال ندارد.

موارد مرتبط افطار روزه مستحب به سبب دعوت مؤمن، بهترین افطار است. اگر خانمی لحظاتی قبل از اذان مغرب آثار حیض ببیند روزه‌اش باطل است؟ شخصی که در جوانی روزه‌اش را بدون عذر خورده آیا حکم جاهل قاصر را دارد؟ آیا در ادای کفاره می‌توان شصت مد طعام را به یک خانواده فقیر داد؟ اگر بر اثر ملاعبه آب حرکت کند لکن خارج نشود آیا با بول کردن روزه باطل می‌شود؟ آیا رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق مبطل روزه است؟ آیا با یک روز روزه گرفتن در ایام خاص میتوان چندین روز روزه قضاء را اداء نمود؟ در سفر اگر بدانیم تا بعد از اذان ظهر نمی‌آییم میتوان قبل از سفر روزه را شکست؟ در صورت عطش به آب، آیا روزه دار می تواند قدری آب بنوشد؟ آیا فردی که مبتلا به بیماری ام اس است می‌تواند روزه نگیرد؟
نظر شما :
captcha