عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-7811     

آیا عرف می‌تواند ملاک خارج شدن یک بازی از قمار باشد؟

استفتاء:

ملاك تعيين اين مطلب که قمار بر چه بازی‌ای صدق مى‏‌كند و چه بازى‌ای از قمار خارج شده است، چيست؟ آيا عرف است؟ و بر فرض معيار بودن عرف، نسبت به خروج يك بازى از قمار، آيا نظر همه ملاك است يا اكثر آنها؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ ملاك تعيين، روايات است مبنى بر اينكه هر بازى كه برد و باخت در آن باشد مطلقاً حرام است چه از آلات معده قمار باشد و چه از آلات غيرمعده. و چنانچه برد و باخت در آن نباشد جايز است مگر نرد و شطرنج‏ كه بازى كردن با اين دو حتى در صورت نبودن برد و باخت نيز حرام است.

موارد مرتبط بازى با آلات قمار به هر شكل از آن، مخصوصاً نرد و شطرنج‏ چه حکمی دارد؟ حکم بازی با نرد و شطرنج چیست؟ حکم بازى كردن با آلات قمار در صورتى كه به قصد برد و باخت نباشد، چیست؟ در روایات از سلام کردن به کسی که مشغول بازی با شطرنج می‌باشد، نهی شده است. نگاه كردن به افرادى كه مشغول بازی با شطرنج‏ هستند چه حكمى دارد؟ بازی شطرنج با چه معيارى حلال و با چه معيارى حرام می شود؟ شعبده بازی و دعوت از شعبده بازها و صرف هزينه برای اين امور چه حکمی دارد؟ ملاک خارج شدن یک بازی یا ورزش از آلت قمار بودن چیست؟ آيا خوردن صدف دريايى حلال مى باشد؟
نظر شما :
captcha