عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-365     

انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه چه حكمى دارد؟

استفتاء:

با توجه به اين كه از نظر علمى هر گاه مردى فوت نمايد، تا مدت محدودى مى توان نطفه او را به رحم زن منتقل كرد و وى را باردار نمود; بفرماييد: الف) انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه چه حكمى دارد؟ ب) احكام مربوط به ولد را از نظر طهارت، ارث و... بيان فرماييد؟ ج) انتقال اين نطفه به رحم اجنبيه چه حكمى دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; الف) انتقال نطفه زوج پس از مرگ به رحم زوجه اشكال ندارد. ب) بچه هم ملحق است به صاحب نطفه و زوج، و از حيث طهارت هم پاك است، ولى ارث نمى برد از زوج زيرا در وقت مردن پدر نبوده است، و بر حسب ادله اموال منتقل به ورثه شده است بعدا بچه متكون شده است. ج) انتقال اين نطفه به رحم اجنبيه جائز است. و بچه هم ملحق به صاحب نطفه است، البته ارث نمى برد از او.

موارد مرتبط آيا دادگاه اسلامی صلاحيت رسيدگى به اختلافات متداعيين غير مسلمان را دارد؟ اگر عقد وكالت مطلق بود، تا چه زمانی حق انصراف وجود دارد؟ در چه شرایطی حكم سنگسار صادر می گردد؟ آیا این عمل ریشه اسلامی دارد؟ آيا زن پس از فهميدن انکار پيامبر (ص) توسط شوهرش، بايد عده نگه دارد؟ ضرب و شتم زوجه توسط شوهر در چه صورت و در چه شرایطى جائز است؟ اگر مجرمى در مكه ديده شود، آيا از نظر شرعى امكان بازداشت وى وجود دارد؟ در بخش عقود، فروش يك ملك به صورت زمانى به چند نفر چه حكمى دارد؟ سرقت اطلاعات سرى و رمزدار از شبكه هاى كامپيوترى چه حكمى دارد؟
نظر شما :
captcha