عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2151     

حکم تغییر مرجع به دلیل لازم دانستن اذن پدر در ازدواج دختر باکره چیست؟

استفتاء:

آيا از لحاظ شرعى صحيح است كه بنده مرجع خود را به این دلیل كه اذن پدر براى عقد موقت دختر باكره را لازم و شما لازم ندانسته‌ايد، به شما تغییر دهم؟ اگر امكان دارد، با چه شرايطى ممكن است؟ آيا بر من لازم است از خود ايشان هم سوال كنم يا خير؟ در چه صورتى می‌توانم فقط در اين مورد از شما و در بقيه موارد از ايشان تقليد كنم؟ (با توجه به اينكه ايشان اذن پدر را لازم دانسته‌اند، نه احتياط).

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در دو صورت می‌توانيد از تقليد مرجعى به مرجع ديگر رجوع كنيد: 1. تقليد از آن مرجع طبق موازين شرعيه نباشد و اعلميت او را تشخيص نداده باشيد. 2. با شهادت اهل خبره مرجع دومى را اعلم بدانيد در غير اين دو صورت رجوع جايز نيست، مگر آنكه آن مرجع اول، فتواى به احتياط لزومى دهد و دومى فتواى به جواز بدهد.

موارد مرتبط هر وقت شخص اراده کرد نمی‌تواند مرجع تقلید خود را عوض نماید. نظر حضرتعالى در مورد ولى فقيه چيست؟ آيا ولى فقيه همان مرجع تقليد است؟ آیا مجرد داشتن رساله یک مرجع، سبب جواز تقليد جوان تازه مکلف شده می‌شود؟ با بودن رساله یک مرجع در منزل، فرزندان تازه مکلف شده مقلد ايشان می‌شوند؟ چرا زنان نمیتوانند مرجع شوند در حالیكه برخی در عصر ائمه اجازه مرجعيت داشتند؟ فرق مجتهد با مرجع چيست؟ رهبر واجب الاطاعة است يا مرجع؟ (در صورت بروز اختلاف در حكم يا فتوا) آیا مى توان به خاطر حكمى، مرجع تقليد را عوض كرد؟ در مواردی که مکلف حس كند از مرجعش اعلمتر است، رجوع به مرجع صحيح است؟ آيا مکلف مى تواند مرجع تقليد ثابتى نداشته باشد و از مراجع مختلف تقليد نماید؟
نظر شما :
captcha