عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2125     

اطاعت والدین بر فرزند واجب است خصوصاً اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود.

استفتاء:

دختر چهارده ساله ای كه به بلوغ شرعى و رشد عقلى رسيده است و نسبت به رشد عقلى داراى گواهى از دادگاه حقوقى اسلامى مى باشد، به علت رفتار تبعيض آميز والدين قصد زندگى با برادر خويش كه داراى صلاحيت عقلى و علمى است را دارد. آيا در اين مورد اذن والدين يا شخص پدر شرط است يا اينكه دختر با توجه به ثبوت رشد عقلى، در انتخاب  آزاد است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اطاعت پدر و مادر بر فرزند واجب است، خصوص اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود. بلى در صورتى كه اطاعت آنان موجب مشقت بشود و حرجى باشد، و يا موجب ضرر بشود به ضرر معتنى به، وجوب اطاعت ساقط مى شود.

موارد مرتبط آیا والدین می توانند فرزندی را که همسرش بودایی است به منزل راه ندهند؟ اگر والدین رغبتی به هجرت فرزندشان نداشته باشند تکلیف فرزند چیست؟ در صورتى كه فرزند نماز نخواند پدرش مى تواند با او قطع رابطه كند؟ آيا بر والدین لازم است که فرزندانشان را براى ادای نماز صبح از خواب بيدار كنند؟ آیا بر پدر لازم است در همه حال تكاليف شرعى را به فرزندش يادآورى نماید؟ آيا جواب سلام منافق واجب است يا خیر؟ حکم ترك صله رحم در صورتی که شخص مورد تمسخر و آزار و اذيت قرار گیرد. آيا امر و نهی پدر و مادر در امور غير واجب باعث ايجاد حكم ثانوی می شود؟ آیا نقل افشاگری روزنامه ها در مورد اشخاص در صورت صحیح نبودن آنها جایز است؟ ارشاد جاهل در همه موارد واجب نیست ولی در استحباب آن شکی نیست.
نظر شما :
captcha