عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2112     

آیا در طلاق رجعى، زوج میتواند بجاى رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را متعه كند؟

استفتاء:

اگر در طلاق رجعى زوج به جاى رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را سه ماهه متعه كند و در اين مدت به او دخول نكند، حال بعد از انقضاى عده و گذشتن مدت، سه ماه متعه، آيا زوجه مى تواند با مرد ديگرى ازدواج كند يا نياز به عده ديگرى دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه متعه را به قصد رجوع به زوجيت انجام ندهد، بلكه به قصد انشاء زوجيت موقته باشد، متعه باطل است، چون مطلقه رجعيه در حكم زوجه است و زوجه را نمى توان متعه نمود، بنابراين همان انقضاء عده اولى در ازدواج او با مرد ديگر كافى است، و اگر به قصد رجوع باشد، احتمالا رجوع نيست باز هم انقضاء عده اولى كافى است و احتمالا رجوع محقق مى شود بنابراين انقضاء عده كافى نيست، پس رعايت احتياط حسن است.

موارد مرتبط در طلاق خلع آيا زن می‌تواند بعد از طلاق از بذل خود برگردد و طلاق لغو شود؟ در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. درصورت درخواست شوهر در زمان عقد آیا واجب است زن تمکین کند؟ آیا مرد در حال عده طلاق بائن، مى تواند زن را به عقد دائم يا موقت خويش درآورد؟ بخشش ما فى الذمه در طلاق خلع مشروط به عدم رجوع است. اگر مردی بعد از طلاق رجوع نماید و زن بی خبر از آن با مرد دیگری ازدواج کند. طلاق اكراهى باطل است و با اجازه صحيح نمى شود. طلاق فضولى غير نافذ است يا باطل؟ آیا طلاق تقيه اى دادن زن صحيح است يا خیر؟ زن میتواند درصورت بدخلقى زوج شرط كند که براى طلاق خود وكالت داشته باشد.
نظر شما :
captcha