عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2061     

در صورت فوت پسر آيا بر پدر واجب است كه مهريه زوجه متوفى را بپردازد؟

استفتاء:

پسرى از اوایل جوانی در مغازه پدرش كار مى كرده و در عوض، پدر تمام مخارج زندگى پسر و عيال او و تمام هزينه هاى جانبى مثل هزينه ازدواج، مسافرت، معالجه و غيره را پرداخت نموده است. در صورت فوت پسر آيا بر پدر واجب است كه مهريه زوجه متوفى را بپردازد؟ آيا در صورت عدم پرداخت پدر، فرزند متوفى در آن جهان مؤاخذه خواهد شد؟ لازم به ذکر است که پسر از خود اموالى ندارد و برای کار در مغازه اجرتی برایش تعيين نشده بود، عرفاً هر دو در مغازه كار مى كردند تا مخارج زندگى را تأمين نمايند و مغازه سود آورى غير مترقبه هم نداشته است.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ پسر در آن دنيا مؤاخذه نمى شود، ولى بعيد نيست بر پدر اداى دين لازم باشد چون ظاهر كار آنها اين است كه در اموال و سود و زيان و مخارج شريكند، از جمله مخارج هم مهريه زن است، در عين حال بايد مصالحه بشود.

موارد مرتبط در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. در صورت تحقق ازدواج اجباری آيا فرزندان متولد شده ولد زنا محسوب مى شوند؟ درصورت درخواست شوهر در زمان عقد آیا واجب است زن تمکین کند؟ درصورت ازدواج مرد با خواهر کسی که با او لواط کرده، آیا اولادشان حلال زاده اند؟ در صورتى كه مرد از زنش جدا شده آيا خرج سه ماه و ده روز را بايد به آن زن بدهد؟ آیا در طلاق رجعى، زوج میتواند بجاى رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را متعه كند؟ آیا قرار دادن مهريه های سنگین از طرف خانواده دختران اشکال شرعی دارد؟ زن میتواند درصورت بدخلقى زوج شرط كند که براى طلاق خود وكالت داشته باشد. مردى كه با زن معقوده خود وطى در دبر كرده آيا بايد تمام مهر را بپردازد؟ آیا ازدواج مجدد زنی که بدون گذراندن عده با مرد دیگری صورت گرفته صحیح است؟
نظر شما :
captcha