عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2038     

آیا ازدواج مجدد زنی که بدون گذراندن عده با مرد دیگری صورت گرفته صحیح است؟

استفتاء:

زنى بعد از طلاق از همسرش، بعد از 47 روز با شوهر دوم ازدواج مى كند در حالى كه مسئله عده را نمى دانسته است و الآن چهار فرزند دارد و مطلب را، الآن به شوهرش گفته و شوهرش هم مسئله را نمى دانسته است، تكليف آن ها چه خواهد بود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه در 47 روز بعد از پاكى كه در آن طلاق داده شده، دو مرتبه حيض ببيند و پاك شود، حيض سوم كه ديد، عده تمام مى شود و عقد دوم صحيح است و هيچ اشكالى ندارد، اگر در آن مدت 3 بار حيض نشده، قهراً در عده بوده و ازدواج دوم باطل است و آن زن بر شوهر دوم حرام ابدى است و چون جاهل بوده اند بچه ها حلال زاده اند و ملحق به پدر و مادرشان مى باشند.

موارد مرتبط در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. اگر زن بگويد آلت شوهرش كوتاه است، آیا از موارد فسخ ازدواج محسوب می شود؟ در صورت تحقق ازدواج اجباری آيا فرزندان متولد شده ولد زنا محسوب مى شوند؟ درصورت درخواست شوهر در زمان عقد آیا واجب است زن تمکین کند؟ درصورت ازدواج مرد با خواهر کسی که با او لواط کرده، آیا اولادشان حلال زاده اند؟ در صورتى كه مرد از زنش جدا شده آيا خرج سه ماه و ده روز را بايد به آن زن بدهد؟ آیا نگه داشتن عده برای زنی که رحمش برداشته شده لازم است؟ اگر مردی بعد از طلاق رجوع نماید و زن بی خبر از آن با مرد دیگری ازدواج کند. زن میتواند درصورت بدخلقى زوج شرط كند که براى طلاق خود وكالت داشته باشد. اگر زن مهر خود را به شرط ازدواج مجدد نکردن زوج به وی ببخشد و زوج تخلف کند.
نظر شما :
captcha