عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1975     

آیا آیه کریمه «یضربون وجوههم» فقط مختص کافران است؟

استفتاء:

خداوند متعال فرموده است: «وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا ۙ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ» (1).

الف) آیا این آیه کریمه مخصوص عذاب برزخ است؟ و اگر این طور است آیا از وقت احتضار شروع می‌ شود و دیدن ملائکه شروع می ‌شود؟ زیرا خداوند متعال در این آیه می ‌فرماید: «فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»؟ (2)

ب) آیا آیه کریمه فقط مختص کافران است نه مسلمانان؟ و اگر شامل همه می ‌شود معنای کفر نسبت به مسلمان چیست؟

جواب:

باسمه جلّت اسمائه؛ الف) با توجه به آیات پیشین این آیه و نیز سیاق آن بر می ‌آید، منظور از کسانی که ملائکه روح آنان را قبض و آنان را می میرانند، کشتگان بدر از مشرکان قریش هستند؛ و اینکه خداوند می‌ فرماید: «يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ» کنایه از احاطه کردن همه جانبه آنان است، و این مطلب از هنگام گرفتن روح آغاز می‌ شود.

ب) با توجه به پاسخ سؤال اول، جواب این سؤال معلوم می ‌شود.

---------------------------------------------------------------------

1. «و اگر بنگری سختی حال کافران را هنگامی که فرشتگان جان آن ها را می ‌گيرند و بر روی و پشت آن ها می ‌زنند و (می ‌گويند) بچشيد طعم عذاب سوزنده را!»؛ انفال (8): 50.
2. «تا آنکه ما پرده از کار تو برانداختيم و امروز چشم بصيرتت بيناتر گرديد»؛ ق (50): 22.

موارد مرتبط آيا آيه 48 سوره بقره با عقايد ما درباره شفاعت هم‌ خوان است؟ در آیه «ذلك الكتاب لا ريب فيه» چرا خداوند از کلمه «ذلك» استفاده کرده است؟ چرا در آیه 257 بقره كلمه «الطاغوت» مفرد آمده ولى «أَوْلِيَاؤُهُمُ » جمع آمده است؟ آیا طبق آیه «وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِى فِى الصُّدُور» قلب دارای ادراک است؟ آيا «كاف» در آیه «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» كاف زائده است؟ آیا معنای عبارت «واضْرِبُوهُنَّ» که در قرآن کریم آمده است دعوت به خشونت است؟ فنایی که در آیه «کل من علیها فان» مطرح شده به چه معناست؟ آیا منظور از عبس در آيه «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الاَْعْمى» رسول الله است؟
نظر شما :
captcha