عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1958     

ارتباط سوره فجر و واقعه كربلا

استفتاء:

چه رابطه‏ اى ميان سوره فجر و واقعه كربلا وجود دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ از امام صادق ‏عليه السلام روايت شده است كه: «سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانيد زيرا سوره حسين بن على ‏عليهم السلام مى‏ باشد».

روايت ديگرى علت رابطه ميان اين سوره و امام حسين‏ عليه السلام را مشخص مى‏ سازد. در اين روايت آمده است كه ابو أسامه از امام صادق ‏عليه السلام پرسيد: 

به چه دليلى اين سوره ويژه امام حسين ‏عليه السلام گرديد؟ 

امام ‏عليه السلام فرمودند: آيا اين كلام خداوند متعال [در اين سوره‏] را نشنيده ‏اى كه: 

«يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً* فَادْخُلِى فِى عِبَادِى * وَادْخُلِى جَنَّتِى»؟ همانا كه منظور حسين بن على ‏عليهم السلام است. زيرا اوست كه به راستى داراى نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند مى ‏باشد.

ولى اين مطلب كه به چه دليل از سيدالشهدا عليه السلام به نفس مطمئنه تعبير شده است داراى نكته‏ ها و رازهايى است كه اينك مجال پرداختن به آن ها نيست.

موارد مرتبط منظور از امانت در سوره احزاب چیست و چرا كوه‌ ها و زمين اين امانت را نپذيرفتند؟ آیا منظور از اعراب در سوره توبه، بيابان ‌نشينان هستند؟ منظور از روح خدا و دميدن آن، در سوره حجر چیست؟ آيا آيه 48 سوره بقره با عقايد ما درباره شفاعت هم‌ خوان است؟ آیا مراد از آيه 6 سوره بقره این است که ترساندن كافران كارى بيهوده می باشد؟ مقصود آيه 45 سوره فرقان از «مد الظل»، گستراندن سايه، چیست؟ منظور از لفظ «اعراف» در سوره اعراف چیست؟ با توجه به سوره نمل، بهترين تفسيرى كه براى «دابّة الأرض» ذكر شده چيست؟ علت انتساب سوره قدر به ائمه (علیهم السلام) و انتساب سوره توحيد به خداوند منظور از يتيم و گمراه بودن پيامبر (ص) در سوره ضحی چیست؟
نظر شما :
captcha