عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1864     

اگر بنگاه كارگری را آموزش دهد و كارگر انتقال يابد، بنگاه حقی جهت آموزش دارد؟

استفتاء:

بنگاهی كارگری را آموزش می دهد و كارگر به بنگاه ديگری انتقال می يابد و آموزش های قبلی كه هزينه آن را بنگاه اول پرداخت كرده موجب افزايش بازدهی و بهره وری در بنگاه دوم می شود با فرض اينكه كارگر مزد بيشتری را به خاطر آموزش های بنگاه اول دريافت می کند آيا بنگاه اول نوعی حق (چونان حق سرقفلی) می يابد كه بايد از بنگاه دوم و يا از خود كارگر دريافت کند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ بنگاه اول هيچ حقی ندارد، مگر آنكه پرداخت هزينه در ضمن عقدی باشد و در آن شرط شود كه اگر شخص به بنگاه ديگری برود آنچه به ازاء دانش به او می دهند مقداری از آن را به بنگاه اولی بپردازد در اين صورت حق پيدا می كند.

موارد مرتبط بازى با آلات قمار به هر شكل از آن، مخصوصاً نرد و شطرنج‏ چه حکمی دارد؟ انجام بازى‏‌هاى كاغذى مانند اسم فاميل، منچ، شطرنج‏، دوز و ... چه حکمی دارد؟ بازى با پاسور و شطرنج‏ به صورت كامپيوترى چه حکمی دارد؟ نگاه كردن به افرادى كه مشغول بازی با شطرنج‏ هستند چه حكمى دارد؟ چنانچه از شطرنج تنها به عنوان يك ورزش فكرى استفاده شود، چه حکمی دارد؟ شعبده بازی و دعوت از شعبده بازها و صرف هزينه برای اين امور چه حکمی دارد؟ آیا احضار ملائكه جايز است و امكان دارد؟ تسخير ارواح برای امور خيريه از قبيل زيارت عتبات و ... چه حکمی دارد؟ احضار ارواح چه حكمی دارد؟ هیپنوتيزم و احضار جن چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha