عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1713     

حكم نماز و غسل و بقيه اعمال شخصی که روى بدن خود خالكوبى دارد چیست؟

استفتاء:

شخصی روى بدن خود خالكوبى داشته حال توبه كرده است، حكم نماز و غسل و بقيه اعمال ايشان بعد از توبه كردن چگونه است؟ آيا بايد خالكوبى را از بين ببرد يا نه و حكم اعمال وى قبل از توبه چییست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه خالكوبى به نحوى است كه روى بدن جاى وضوء و غسل جسميت دارد و آب به بشره نمى رسد نمازهايى كه با چنين وضوء و غسلى خوانده باطل است و براى اعمال بعد بايد رفع مانع ولو به وسيله داروى طبى نموده و بعد وضوء بگيرد و غسل كند و اگر جسميت در ظاهر بدن ندارد اعمال گذشته صحيح است و براى اعمال بعد هم لازم نيست خال را از بين ببرد.

موارد مرتبط حکم نماز و روزه دختر بچه‌اى که وجوب غسل حيض را نمی‌دانسته چیست؟ شرایطی که سبب وجوب غسل جنابت می‌شود چیست؟ حکم كسى که در يادگيرى صحيح انجام غسل، سهل‌انگارى كند چیست؟ كسى كه از حرام جنب شده، براى نماز علاوه بر غسل وضوء هم لازم است بگيرد؟ حکم فردی که تمكن از انجام غسل جنابت ندارد، چیست؟ حکم فردی که با نيت غسل، استحمام نموده اما غسل را فراموش کرده چیست؟ حکم وسواس به خرج دادن در انجام غسل چیست؟ اگر شخصی با كفش خيس روى زمين نجس راه برود آيا پاى او هم نجس می‌شود؟ علت علمى يا فقهى نجس بودن سگ چيست، آيا از نظر نجاست با خوك فرق دارد؟ مايعی كه بعد از استبراء خارج می‌شود پاك است و نماز را هم باطل نمی‌كند.
نظر شما :
captcha