عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-2172     

حکم وسواس به خرج دادن در انجام غسل چیست؟

استفتاء:

در موقع غسل كردن بسيار وسواس دارم و بايد هر بخش را چندين بار شستشو بدهم، بعضى اوقات به طور مثال سمت چپ بدن را غسل می‌دهم و شك می‌كنم كه دست راستم را درست شسته‌ام يا نه، لذا دوباره برمی‌گردم و از آنجا غسل را تكرار می‌كنم، گاهى 30 دقيقه طول می‌كشد تا غسل را انجام دهم، كه با اين كار آب زيادى اسراف می‌شود و خودم هم از اين وسواس بسيار ناراحت هستم. لطفاً مرا در اين مورد راهنمايى بفرماييد.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ وظيفه شما اين است كه به اين وسوسه‌ها اعتناء نكنيد، اگر ادامه پيدا كند بدتر می‌شويد و ممكن است به حالت جنون برسد. اگر غسل پيامبر(صلی‌الله عليه وآله وسلم) را در كتاب ها مطالعه كنيد كه با يك كاسه خودشان با همسرشان غسل می‌كردند قطعاً ترك می‌كنيد، بلكه در شرع گفته شده است كه كثيرالشك به شك خود اعتناء نكند و عمل را با همان شك تمام كند تا چه رسد به وسواسى.

موارد مرتبط حکم نماز و روزه دختر بچه‌اى که وجوب غسل حيض را نمی‌دانسته چیست؟ شرایطی که سبب وجوب غسل جنابت می‌شود چیست؟ حکم كسى که در يادگيرى صحيح انجام غسل، سهل‌انگارى كند چیست؟ كسى كه در زير دوش جنب شده، آیا می‌تواند با همان بدن تر غسل را انجام دهد؟ حکم فردی که تمكن از انجام غسل جنابت ندارد، چیست؟ حکم فردی که با نيت غسل، استحمام نموده اما غسل را فراموش کرده چیست؟ حکم زرد آبه که روی زخم، بسته شده و در صورت کنده شدن خون مى آيد چیست؟ حکم رطوبتی كه شبيه منى بوده و بدون شهوت، بعد از بول خارج شود، چیست؟ اگر در محل غسل، فرد ديگرى عمل حرامى انجام دهد آيا مضرّ غسل غاسل است؟ اگر حائض بعد از انجام غسل لک ببیند، آیا دوباره باید غسل کند؟
نظر شما :
captcha