عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1701     

چگونه ترك گناه كنیم؟ آیا دستور اخلاقى خاصى وجود دارد؟

استفتاء:

چگونه ترك گناه كنیم؟ آیا دستور اخلاقى خاصى را پیشنهاد مى كنید؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اول توبه حقیقی یعنی پشیمانی از کارهای گذشته و تصمیم مردانه بر عدم ارتکاب آن گناه بعد اجتناب از خوردن مال حرام و اداء واجبات و ترک محرمات دیگر و نیز خواندن نماز اول وقت که در زمان ما بزرگان نجف توصیه به نماز اول وقت می کردند و می گفتند برای رسیدن به این مقصد مؤثر است و نیز توسل به ائمه اطهار علیهم السلام.

موارد مرتبط آيا با توبه از گناهان، دیگر عقوبت اخروی نمی شويم يا فقط تخفيف داده می شود؟ غیبت شخصي که خودش راضی به این کار است چه حكمی دارد؟ غذا خوردن مسلمانان با افراد مسيحي چه حکمی دارد؟ دادن نمرات اضافي از طرف معلم به شاگردان خود چه حکمی دارد؟ غيبت كردن پشت سر افراد نابالغ چه حكمى دارد؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ نسبت عيب به اكثر اهل بلد كه عيب ظاهر هم نباشد عنوان غيبت را دارد؟ اگر سخنى به شوخى گفته شود و قرينه ‏اى ‏بر دروغ بودن آن وجود داشته باشد. خطاب قرار دادن بازيكنان تيم هاى فوتبال با الفاظ زشت چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha