عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1685     

حد و معنای حسن خلق چیست؟

استفتاء:

اطرافیانم از اخلاق من در عذابند. لطفا پندی درباره خوش اخلاقی بدهید.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ روایات متعددی مشتمل است بر مدح اخلاق خوب، در روایاتی آمده است: بیشتر کسانی که به بهشت داخل می شوند واجدین تقوی و حسن خلق هستند.

در روایت دیگری چنین آمده: «إنّ المؤمن لیدرک بحسن الخلق درجه القائم الصّائم.»

مؤمن بوسیله خوش خلقى به مقام نماز شب گزار و روزه دار می رسد.  (نهج الفصاحه – حدیث 814)

کسی از امام صادق (ع) از حد و معنای حسن خلق پرسید حضرت چنین فرمودند: «تُلينُ جانِبَكَ و تُطَيِّبُ كَلامَكَ و تَلقي أخاكَ ببشْرٍ حَسَنٍ.»

حسن خلق اين است كه نرم خو و مهربان باشی، گفتارت پاكيزه و مودبانه باشد و با برادر (دينی ات) با خوشرويی رفتار كنی. (معاني الاخبار، ص 253)

رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: «أََكْمَلُ المُومِنينَ ايماناً احْسَنُهم خُلْقاً.»

کامل ترين مؤمنان از نظر  ايمان کسی است كه اخلاقش نيكوتر باشد. (امالي الطوسي، ص 140، ح 222)

و از همه این ها مهم تر خدمت به مادر است.

موارد مرتبط اگر والدین رغبتی به هجرت فرزندشان نداشته باشند تکلیف فرزند چیست؟ حکم رفت و آمد به منزل كسانى كه نماز نمى‏ خوانند و خمس نمى ‏پردازند چیست؟ حكم اسراف چیست؟ حکم قهر کردن که در نتیجه منجر به کینه و دشمنی می شود چیست؟ بهترین اعمال در شب جمعه، روز جمعه و عصر جمعه چیست؟ حكم صله رحم با اقوامی كه پدر و مادر امر به قطع رابطه با آن ها کرده اند چیست؟ حکم زن روسپی چیست؟ حکم توبه در صورتی که شیرینی گناه در وجود انسان از بین نرفته باشد چیست؟ آیا گناهی وجود دارد که اصلا بخشده نشود؟ و نشانه های قبولی توبه چیست؟ وظیفه ما در برخورد با مبلغان ارمنی چیست؟
نظر شما :
captcha