عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1664     

در صورت اصرار والدین دختر مبنی بر بالا بودن مهریه چه راه حلی را پیشنهاد میکنید؟

استفتاء:

آیا مهریه بالا در اسلام جایز است؟ به نظر شما راه حلی برای دختر و پسری که راضی به ازدواج هستند اما خانواده دختر به دلیل تعیین کردن مهریه بالا سبب به هم خوردن ازدواج شده اند، وجود دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ مهر هر قدر زیاد باشد شرعاً اشکال ندارد بسته به توافق، ولی آن مهری که شارع مقدس تعیین کرده است، مهر السنه است که کم است و مختصر، چنانچه خود عروس موافق مهر تعیین شده از سوی والدینش نیست با او قرارداد کنید مهر همین که می گویند باشد ولی بعد از عروسی و ثبت در محضر با توافق طرفین، دختر زیادی را به عنوان هبه به شما واگذار کند.

موارد مرتبط در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. در صورت تحقق ازدواج اجباری آيا فرزندان متولد شده ولد زنا محسوب مى شوند؟ درصورت درخواست شوهر در زمان عقد آیا واجب است زن تمکین کند؟ درصورت ازدواج مرد با خواهر کسی که با او لواط کرده، آیا اولادشان حلال زاده اند؟ در صورتى كه مرد از زنش جدا شده آيا خرج سه ماه و ده روز را بايد به آن زن بدهد؟ آیا قرار دادن مهريه های سنگین از طرف خانواده دختران اشکال شرعی دارد؟ زن میتواند درصورت بدخلقى زوج شرط كند که براى طلاق خود وكالت داشته باشد. در صورت فوت پسر آيا بر پدر واجب است كه مهريه زوجه متوفى را بپردازد؟ آيا زوج ملزم به پرداخت مهریه سنگینی که در توانش نیست، می باشد؟ آیا ازدواج مجدد زنی که بدون گذراندن عده با مرد دیگری صورت گرفته صحیح است؟
نظر شما :
captcha