عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1620     

زنی که دوباره به عقد یک مرد در می آید لازم نیست عده نگه دارد.

استفتاء:

با دختر باکره ای عقد موقت کرده ام اما با هم نزدیکی نکرده ایم، می خواهم عقد را فسخ کنم چگونه باید این کار را انجام دهم؟ اگر بخواهم دوباره با همان دختر عقد موقت کنم آیا دختر باید عده نگه دارد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در ازدواج موقت صیغه طلاق لازم نیست همین که بگویید عقد را فسخ می کنم جدا می شوید و می توانید بلافاصله همان دختر را برای خودتان عقد کنید. حتی اگر نزدیکی هم کرده باشید آن دختر عده ندارد چون عده برای غیر است نه خود شوهر.

موارد مرتبط خلافی بین مسلمین نیست که متعه در صدر اسلام تشریع شده است. آیا تمدید صیغه با توافق و بدون خواندن دوباره متن صیغه ممکن است؟ در صورت دخول با کاندوم آیا عده در ازدواج موقت لازم است؟ در عقد موقت شرط نیست که مرد حتما باید سر چهار ماه رابطه جنسی برقرار کند. آیا نگه داشتن عده برای زنی که رحم خود را خارج کرده لازم است؟ بعد از اتمام متعه، زن در دسترس نیست، تکلیف مرد برای پرداخت مهریه چیست؟ اعتقاد نداشتن یکی از طرفین به ازدواج موقت موجب عدم صحّت عقد نیست. برای اتمام ازدواج موقت صيغه طلاق لازم نيست، کافیست مرد مدت را ببخشد. مرد متأهل جهت متعه نمودن زنهاى اهل كتاب لازم نیست از زوجه خود اجازه بگيرد. آیا برای تبدیل عقد موقت به دائم بذل مدت باقى مانده لازم است؟
نظر شما :
captcha