عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1612     

آیا مرد متاهل می تواند به دختری که می خواهد صیغه کند بگوید که مجرد است؟

استفتاء:

متاهل هستم و می خواهم دختری را صیغه نمایم اما ایشان فکر می کنند که مجرد هستم، آیا نگفتن این موضوع به ایشان شرعا اشکال دارد؟ اگر دروغ بگویم که مجرد هستم آیا باز هم اشکال شرعی دارد یا می توانم ایشان را صیغه نمایم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ نگفتن اشکال ندارد اما گفتن خلاف، کذب محسوب می شود و حرام می باشد و اگر عقد مبنا بر مجرد بودن واقع شود آن هم باطل است ولی اگر مجرد بودن به عنوان قید و شرط عقد نباشد، عقد صحیح است.

موارد مرتبط عادت ماهانه قبل از بخشیدن مدت صیغه جزو ایام عده محسوب نمی شود. حکم فردی که به اشتباه دو خواهر را صیغه كرده و بعد متوجه شده است، چیست؟ در سوره نساء آمده عقد باید با اجازه ولی دختر انجام شود، آیا بی اذن باطل است؟ اگر زن اعتقادی به صیغه نداشته باشد و به صورت تمسخر و تفریح صیغه را بخواند. آیا پسر بالغ شیعه دوازده امامی می تواند با دختر بالغ اسماعیلیه ازدواج موقت کند؟ آیا خود مرد میتواند یک زن خیابانی را بدون اطلاع او صیغه کند و به آن زن هم نگوید؟ آیا مرد می تواند پس از اتمام مدت صیغه، آن زن را به همسری پسرش در آورد؟ مهر تعیین شده بعد از اتمام مدت صیغه موقت باطل نمی شود و باید پرداخت شود. آیا تمدید صیغه با توافق و بدون خواندن دوباره متن صیغه ممکن است؟ آیا با دختری که هیچ مرجع تقلیدی ندارد می توان ازدواج موقت نمود؟
نظر شما :
captcha