عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1609     

آیا با دختری که هیچ مرجع تقلیدی ندارد می توان ازدواج موقت نمود؟

استفتاء:

آیا مردی که مرجع تقلید دارد می تواند با خانمی که مرجع تقلید ندارد عقد موقت کند؟ و آیا این عقد برای مرد صحیح است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ سعی شود که خانم هم مرجعی پیدا کند بعد صیغه اجراء شود، چون اگر مرجع نداشته باشد وظیفه اش احتیاط است و مقتضای احتیاط این است که بر او جایز نیست، یا آنکه صیغه را واجد تمام آنچه فقهاء گفته اند اجرا نمایند که مرجع هر کس باشد آن عقد را صحیح بداند. ولی به هر تقدیر بر مرد جایز است و اشکال ندارد.

موارد مرتبط ازدواج دائم يا موقت مسلمان با اهل كتاب چه حکمی دارد؟ آیا می توان در ازدواج موقت مهریه را پنج شاخه گل به نیت پنج تن قرار داد؟ آیا پسر بالغ شیعه دوازده امامی می تواند با دختر بالغ اسماعیلیه ازدواج موقت کند؟ آیا خود مرد میتواند یک زن خیابانی را بدون اطلاع او صیغه کند و به آن زن هم نگوید؟ آیا عدم ثبت ازدواج در دفترخانه های رسمی سبب بطلان محرمیت می شود؟ در تعیین مدت ازدواج موقت باید دقت شود که بر مبنای ماه شمسی است یا قمری. اگر مرد بعد از ازدواج موقت متوجه شود که زن شوهر داشته است چه حکمی دارد؟ در باب ازدواج موقت باید به فتوای مرجع دختر توجه کرد یا مرجع پسر؟ اگر زنی شرايط فسخ عقد موقت را نداند و با فرد ديگری عقد موقت كند. آیا مدت ازدواج موقت را می توان تا پیدا شدن شوهر برای دختر قرار داد؟
نظر شما :
captcha