عربی
بروزرسانی: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلي آبائِهِ في هذِهِ السّاعَة وَ في كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
کد : 18323-1551     

برترى مطلق آل عبا

استفتاء:

در برخى روايات آمده «پيش از حضرت آدم، هزار هزار آدم ديگر بوده است»; يعنى سابقاً دوره هاى مختلف بشرى غير از دوره ما وجود داشته است.

هم چنين نقل شده در اين كُرات آسمانى كه مى بينيد، موسايى مانند موساى خودتان و ابراهيمى مانند ابراهيم شما وجود دارد. آيا در خلق خدا و در جهانيان كسانى هستند كه در فضيلت، مساوى با اصحاب كساء (پنج تن آل عبا) باشند؟ يا اصحاب كساء به طور مطلق افضل از خلايق اند، به نحوى كه برترى فضايلشان شامل دوران حضرت آدم و تمامى دوره هاى پيش از حضرت آدم نيز مى شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در روايات فراوانى ـ با اختلاف مضمون ـ آمده است كه بين وجود واجب الوجود و وجود ممكن الوجودها (مخلوقات) مرتبه وجودى با شرافتى وجود دارد كه وجود ممكنات از آن مرتبه تراوش كرده و فيض از مبدأ (واجب الوجود) به ممكنات جارى شده است.

اين روايات به طور اجمال چنين تعبير مى شود كه خداوند تعالى از نور خود اين نور را آفريد، سپس نورهاى ديگر را از اين نور آفريد و يا بگوييم آن را شكافت (مشتق نمود) و نورهاى ديگر را از آن پديدار كرد.

بنابر اين آنچه از وى در آغاز آفرينش صادر شد، موجود با شرافتى است كه در اوج نورانيت بود و او از مبدأ وجود داراى نورى شد كه تمامى عالم را فراگرفت. مظهر و تجلّى اين نور در عالم طبيعت، جسم پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) بود.

سپس جانشين او كه نفس و جان او به حساب مى آيد، هم چنين دخترش كه پاره تن اوست و امامان معصوم(عليهم السلام) كه زاده هاى دخترش و نسل او هستند. همگى نورى يگانه اند. طبعاً ايشان نسبت به تمامى مخلوقات (افضليت و) برترى دارند زيرا اگر نبودند (ممكنات ديگر) آفريده نمى شدند.

موارد مرتبط برترى معصوم(عليه السلام) در يقين اوست برترى حضرت على (عليه السلام) بر تمامى پيامبران و رسولان گذشته
نظر شما :
captcha