عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1464     

وقتی مکلف یقین به دخول وقت فجر ندارد آیا می تواند استصحاب لیلیت کند؟

استفتاء:

برای امساک روزه در لیالی که ابتدای طلوع فجر مشکوک است و بر حسب بعضی سایت ها ی فلکی وقت فجر داخل شده ولی مکلف یقین به دخول وقت فجر ندارد آیا می تواند استصحاب لیلیت کند یا با احتمال دخول فجر باید امساک کند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ در چنین مواردی عمل به استصحاب جایز اما احتیاط بهتر است.

موارد مرتبط در صورت عطش به آب، آیا روزه دار می تواند قدری آب بنوشد؟ آیا فردی که مبتلا به بیماری ام اس است می‌تواند روزه نگیرد؟ کسی که روزه قضاء بر ذمه دارد اما توانایی جسمی و مالی بر ادای آنها را ندارد کسی که قدرت بر ادای روزه کفاره جمع را ندارد چه کاری باید انجام دهد؟ آیا خونریزی به دلیل زخم شدن قسمتی از بدن یا غیره روزه را باطل می‌کند؟ اگر شخصی به دلیل مریضی نتواند روزه‌های قضاء را تا قبل از ماه رمضان بجا آورد. اگر روزه‌دار قبل از اذان صبح جنب شود می‌تواند تیمم کند و بعد از اذان غسل نماید؟ ورزشکاری که برای مسابقات آماده می‌شود، آیا می‌تواند روزه نگیرد؟ آیا استفاده از قرص زیر زبانی برای مبتلایان به بیماری قلبی، روزه را باطل می کند؟ حکم فردی که نمی دانسته از چند سالگی مکلف شده و چند سال روزه قضا دارد.
نظر شما :
captcha