عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1438     

در جاری کردن صیغه طلاق آیا رضایت قلبی دو طرف شرط است یا خیر؟

استفتاء:

بنده مدت دو سال پیش با خانمی عقد کردم. در این مدت هیچگونه نزدیکی با او نداشته ام. حال بنا به دلایلی تصمیم گرفتم از ایشان جدا شوم. می دانم که نصف مهریه را باید بپردازم اما بقیه جزئیات را نمی دانم. اینکه آیا رضایت قلبی دو طرف شرط است یا خیر؟ و اینکه چه چیزی را باید بخوانیم تا عقد باطل شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر عقد دائم باشد باید طلاق داده شود و طلاق شرایط و صیغه خاصی دارد و باید در حضور دو عادل باشد ولی رضایت زوجه شرط نیست و اگر ازدواج موقت است یعنی متعه است هیچ شرط و خصوصیتی ندارد فقط شما یعنی زوج بگوید فسخ کردم عقد را یا بگوید بخشیدم بقیه مدت را، جدایی محقق می شود.

موارد مرتبط در طلاق خلع آيا زن می‌تواند بعد از طلاق از بذل خود برگردد و طلاق لغو شود؟ در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. آیا مرد در حال عده طلاق بائن، مى تواند زن را به عقد دائم يا موقت خويش درآورد؟ آیا در طلاق رجعى، زوج میتواند بجاى رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را متعه كند؟ بخشش ما فى الذمه در طلاق خلع مشروط به عدم رجوع است. اگر مردی بعد از طلاق رجوع نماید و زن بی خبر از آن با مرد دیگری ازدواج کند. طلاق اكراهى باطل است و با اجازه صحيح نمى شود. طلاق فضولى غير نافذ است يا باطل؟ آیا طلاق تقيه اى دادن زن صحيح است يا خیر؟ زن میتواند درصورت بدخلقى زوج شرط كند که براى طلاق خود وكالت داشته باشد.
نظر شما :
captcha