عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1427     

آیا زن و شوهری که از هم طلاق مصلحتی می گیرند به هم نامحرم می شوند؟

استفتاء:

زن و شوهری طلاق مصلحتی می گیرند و هر دو به این مسئله اشراف كامل دارند، حال بعد از یك سال زن می گوید ما نامحرم هستیم حكم چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر مراد از طلاق مصلحتی این است که رعایت شرایط صحت طلاق را نکرده اند یا به قصد طلاق حقیقی طلاق نداده اند چنین طلاقی باطل است و هنوز آن ها زن و شوهر می باشند و اما اگر مراد این است که طلاق واجد شرایط صحت طلاق بوده و جدی طلاق داده شده است و برای یک مصلحت خارجی بوده، طلاق صحیح و بعد از یک سال که عده طلاق هم گذشته است آن دو زن و شوهر نیستند مگر آنکه عقد ازدواج جاری شود.

موارد مرتبط در طلاق خلع آيا زن می‌تواند بعد از طلاق از بذل خود برگردد و طلاق لغو شود؟ در صورت طلاق و جدایی، مادر احق است به حضانت بچه تا هفت سال. در صورت تحقق ازدواج اجباری آيا فرزندان متولد شده ولد زنا محسوب مى شوند؟ آیا مرد در حال عده طلاق بائن، مى تواند زن را به عقد دائم يا موقت خويش درآورد؟ آیا در طلاق رجعى، زوج میتواند بجاى رجوع در زمان عده، زوجه مطلقه را متعه كند؟ بخشش ما فى الذمه در طلاق خلع مشروط به عدم رجوع است. اگر مردی بعد از طلاق رجوع نماید و زن بی خبر از آن با مرد دیگری ازدواج کند. طلاق اكراهى باطل است و با اجازه صحيح نمى شود. طلاق فضولى غير نافذ است يا باطل؟ آیا طلاق تقيه اى دادن زن صحيح است يا خیر؟
نظر شما :
captcha