عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1406     

بهره مندی از ارث و ... برای طفلی که حاصل از لقاح مصنوعی است چگونه است؟

استفتاء:

الف) وقتی زوجین نابارور جهت درمان و بچه دار شدن به مراكز ناباروری مراجعه می‌ كنند، مراكز فوق جهت افزایش ضریب حاملگی بیش از یك تخمك از زن می ‌گیرند و در نهایت پس از لقاح در آزمایشگاه تعداد زیادی نطفه تشكیل شده و یکی را به رحم مادر منتقل می ‌كنند و نطفه‌ های اضافی تشكیل شده در محیط آزمایشگاه را به صورت منجمد نگهداری می ‌كنند. اگر زوجین پس از انتقال نطفه كه منجر به بارداری و یا عدم بارداری شده بخواهند مجددا از همان روش و از همان نطفه‌ های منجمد شده خود جهت بارداری استفاده كنند ولی در این میان مرد فوت كند تكلیف چیست؟ آیا زن  می ‌تواند قبل و یا پس از سپری شدن عده وفات از نطفه شوهر خود استفاده كند؟

ب) در صورت فوت زن آیا مرد مجاز است در یک رحم جایگزین (رحم اجاره ای) و یا رحم همسر دیگری که اختیار کرده نطفه زوجه متوفی خود را قرار دهد؟

ج) اگر پس از مرگ یکی از زوجین چند نطفه منجمد شده وجود داشته باشد آیا باید تا زمانی كه مادر اراده بارداری مجدد كند حصه هر یك از آن‌ ها محفوظ بماند؟ آیا اذن یکی از زوجین برای استفاده از نطفه های باقی مانده کافی است و یا حتما باید اذن هر دو وجود داشته باشد و آیا اصولا این امر تولید مفسده می کند یا نه؟

د)  آیا نحوه بهره مندی طفل از ارث، نسب، حضانت و نفقه و غیره مانند فرزندان طبیعی است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف) استفاده از نطفه با تزریق در حالت وجود عده هیچ اشکالی ندارد.

ب) بله می تواند.

ج) نطفه که از پدر و مادر گرفته می شود در حین خروج از محل نطفه مالیت ندارد و بعد از تصرفات در آن مالیت پیدا می کند حال عدم حضور یکی از صاحبان نطفه مضر به استفاده از نطفه نیست.

د)  ارث، حضانت، نفقه و غیره آنها مانند فرزند طبیعی نیست.

موارد مرتبط آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا خرید از فروشگاه ها و رستوران هایی از قبیل مك دونالد جایز است؟ آیا دخالت مسلمانان در پرورش خوک جهت صادرات و اشتغال جایز است؟ آيا شركت در مسابقاتی كه به پيش بينی مسابقات فوتبال می پردازند، جایز است؟ آیا فرو کردن سیگار در الکل و کشیدن آن جایز است؟ آیا جایز است که از برق محل کار برای شارژ موبایل استفاده کرد؟ آیا خوردن شاه میگو (لابستر) حلال است؟ آیا استفاده از روکش طلای دندان برای مردان اشکال دارد؟ استفاده از روش های علمی برای تعیین جنسیت جنین چه حکمی دارد؟ آیا به نظر حضرتعالی وازكتومی (بستن لوله های آقایان) شرعا مجاز است؟
نظر شما :
captcha