عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1397     

آيا شركت در مسابقاتی كه به پيش بينی مسابقات فوتبال می پردازند، جایز است؟

استفتاء:

آيا شركت در مسابقاتی كه به تست هوش معروف هستند و به پيش بينی مسابقات فوتبال می پردازند به شرط قانونی بودن و عدم جلوگيری مراجع قضايی، منع دينی دارد؟ این مسابقه به این گونه است كه نتيجه پيش بينی در همان شب شركت در مسابقه مشخص می شود و فرد ممكن است پولی كه برای شركت در مسابقه می دهد را (به مبلغ 2000 تومان) از دست بدهد يا ممكن است ده ها برابر آن را با همين 2000 تومان بدست بياورد.

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ این نحو مسابقه صدق قمار بر آن می کند چون قمار عبارت است از برد و باخت. و قمار حرام است اگر پولی که در شرکت در مسابقه خرج می کنند به عنوان هبه و بخشش یا صرف در امور خیریه شود که بعضی از مسابقات سئوال کرده اند اشکال ندارد.

موارد مرتبط آیا جایز است زوجين نطفه خود را در رحم زن ديگری مثلاً خاله زوج پرورش دهند؟ بهره مندی از ارث و ... برای طفلی که حاصل از لقاح مصنوعی است چگونه است؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا خرید از فروشگاه ها و رستوران هایی از قبیل مك دونالد جایز است؟ آیا دخالت مسلمانان در پرورش خوک جهت صادرات و اشتغال جایز است؟ آیا فرو کردن سیگار در الکل و کشیدن آن جایز است؟ آیا جایز است که از برق محل کار برای شارژ موبایل استفاده کرد؟ آیا خوردن شاه میگو (لابستر) حلال است؟ آیا جایز است صحبت های استاد را بدون اجازه ضبط و در اختیار دیگران قرار داد؟ آیا به نظر حضرتعالی وازكتومی (بستن لوله های آقایان) شرعا مجاز است؟
نظر شما :
captcha