عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1373     

آیا انجام تخلفات رانندگی از لحاظ شرعی حرام است؟

استفتاء:

آیا انجام تخلفات رانندگی (مانند عبور از چراغ قرمز، خلاف مسیر حركت كردن در جاده های یك طرفه، سرعت زیاد، سبقت غیر مجاز و ...) از لحاظ شرعی حرام است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ ما دو دسته احکام داریم احکام مولویه و احکام ارشادیه. این دستورات هم که شارع فرموده برای زندگی اجتماعی دستوراتی است که باید مراعات شود آنچه شما اشاره کرده اید از جمله آنهاست. اگر با تخلف شما تصادفی رخ دهد و دولت شما را مجازات کند شرعا جایز است و شما حقی ندارید.

موارد مرتبط حکم تکثیر لوح های فشرده مداحی که در آن حرام بودن تکثیر ذکر شده چیست؟ آیا انجام تبلیغات در اینترنت و گرفتن پورسانت اشکال شرعی دارد؟ بهره مندی از ارث و ... برای طفلی که حاصل از لقاح مصنوعی است چگونه است؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا خرید از فروشگاه ها و رستوران هایی از قبیل مك دونالد جایز است؟ آیا دخالت مسلمانان در پرورش خوک جهت صادرات و اشتغال جایز است؟ آيا شركت در مسابقاتی كه به پيش بينی مسابقات فوتبال می پردازند، جایز است؟ کاشت ناخن از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ آیا فرو کردن سیگار در الکل و کشیدن آن جایز است؟ انجام شعبده بازی یا تردستی بصورت تفریحی چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha