عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1364     

آیا خرید و فروش جنازه جهت تشریح جایز است؟

استفتاء:

اینجانب دانش آموز سال آخر رشته تجربی هستم چندی پیش ما را برای تشریح جنازه به دانشگاهی بردند که روی جنازه پوشانده نشده بود و عریان بود مسئولین می گفتند که صاحب این جنازه دو سال پیش بر اثر تزریق مواد مخدر فوت کرده و آن را به مبلغ 20 میلیون تومان از پزشک قانونی خریداری کرده اند.

الف) آیا تشریح جنازه برای پیشرفت علم جایز است؟

ب) آیا مبلغ پرداختی برای خرید جنازه به پزشک قانونی حلال است؟ اگر این پول حرام است و خرج جامعه شود حکم استفاده از اماکن دولتی چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف) در صورتی که پیشرفت علم پزشکی و معالجه بیماران بر آن توقف داشته باشد در این صورت جایز خواهد بود زیرا حرامی که مقدمه یک امر مهمی باشد مانند تشریحی که مقدمه پیشرفت علم طب و نجات دادن مردم و حفظ حیات آن ها است جایز است.

ب) بیع و شراء محل اشکال است ولی پول گرفتن به عنوان صلح و هبه معوضه و امثال آن جایز است.

موارد مرتبط آیا جایز است زوجين نطفه خود را در رحم زن ديگری مثلاً خاله زوج پرورش دهند؟ شرکت ایرانی برنامه کامپیوتری را بدون مجوز کپی کند و بفروشد چه حکمی دارد؟ بهره مندی از ارث و ... برای طفلی که حاصل از لقاح مصنوعی است چگونه است؟ آیا استفاده از بانک اسپرم برای باردار کردن زن مسلمان جایز است؟ آیا خرید از فروشگاه ها و رستوران هایی از قبیل مك دونالد جایز است؟ آیا دخالت مسلمانان در پرورش خوک جهت صادرات و اشتغال جایز است؟ آيا شركت در مسابقاتی كه به پيش بينی مسابقات فوتبال می پردازند، جایز است؟ آیا فرو کردن سیگار در الکل و کشیدن آن جایز است؟ آیا خرید کالاهایی که شرکت سازنده آنها حامی اسراییل هستند، اشکال دارد؟ آیا جایز است که از برق محل کار برای شارژ موبایل استفاده کرد؟
نظر شما :
captcha