عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1227     

اثبات تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام زمان ‏عليه السلام‏

استفتاء:

در كتب روايى ما شيعيان، روايات زيادى از اصحاب امام حسن عسكرى‏ عليه السلام نقل شده كه از داستان ولادت امام زمان‏ عليه السلام و حضور آن اصحاب در صحنه ولادت آن حضرت حكايت مى‏ كنند. روايات حكيمه خاتون و ابوالاديان بصرى و غيره نمونه ‏هايى از اين روايات هستند. با توجه به اينكه بسيارى از اين روايات از لحاظ صحت سندى داراى اسناد ضعيفى هستند (چون بعضى از راويان اين احاديث يا مجهول و مهمل‏ اند، يا متهم به ضعف و غلو و كذب شده ‏اند) هم ‏چنين بسيارى از اين روايات از نظر دلالت متنى با همديگر ضد و نقيض مى‏ باشند، روش برخورد علماى ما با اين روايات چگونه است؟ 

بدون در نظر گرفتن روايات متعددى كه از رسول اكرم‏ صلى الله عليه وآله و ديگر ائمه ‏عليهم السلام نقل شده، آيا مى‏ توان تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام مهدى ‏عليه السلام را از اين روايات ضعيف الاسناد و ضد و نقيض اصحاب امام حسن عسكرى‏ عليه السلام ادعا كرد؟ و آيا تنها با استفاده از اين روايات كه وضع متنى و سنديشان قبلا ذكر شده، تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام زمان‏ عليه السلام ثابت مى ‏شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; اصل وجود امام مهدى (ارواح من سواه فداه) و اينكه ايشان زمين را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده است، پر از قسط و عدل مى ‏نمايد و اينكه آن آقا ذريه رسول الله ‏صلى الله عليه وآله وسلم است و بعد از يازده امام مى ‏آيد؛ از مسلّمات و قطعيات فريقين است، و روايات طرفين آن ‏قدر زياد است كه جاى هيچ حرفى باقى نيست. و رواياتى‏ كه دال است بر اينكه آن حضرت پسر امام عسكرى ‏عليه السلام است و بعد از شهادت امام عسكرى‏ عليه السلام امامت به ايشان منتقل مى‏ شود، متجاوز از حد تواتر است و جاى بحث باقى نمى‏ گذارد.

موارد مرتبط انتقام از قاتلين حضرت زهرا عليها السلام‏ دليل وقوع حوادث و بلاهاى سخت بعد از ظهور امام زمان‏ ايستادن به هنگام شنيدن نام امام زمان ارتباط واقعه كربلا با ظهور حضرت قائم‏ عليه السلام‏ آيا ما در زمان ظهور حضرت امام قائم‏ عليه السلام قرار داريم؟ كنيز دانستن مادر حضرت ‏عليه السلام طبق برخى روايات‏ اعمالى كه ما را به ديدار امام عصر عليه السلام نائل مى ‏كند ادعاى كذب اخلال‏ گران و مدعيان در مورد امام عصر عليه السلام‏ ادعاى كذب شخصى با عنوان امام زمان‏ كسانى كه خود را از سوى امام عصر مبلغ مى ‏دانند
نظر شما :
captcha