استفتاء:
در كتب روايى ما شيعيان، روايات زيادى از اصحاب امام حسن عسكرى عليه السلام نقل شده كه از داستان ولادت امام زمان عليه السلام و حضور آن اصحاب در صحنه ولادت آن حضرت حكايت مى كنند. روايات حكيمه خاتون و ابوالاديان بصرى و غيره نمونه هايى از اين روايات هستند. با توجه به اينكه بسيارى از اين روايات از لحاظ صحت سندى داراى اسناد ضعيفى هستند (چون بعضى از راويان اين احاديث يا مجهول و مهمل اند، يا متهم به ضعف و غلو و كذب شده اند) هم چنين بسيارى از اين روايات از نظر دلالت متنى با همديگر ضد و نقيض مى باشند، روش برخورد علماى ما با اين روايات چگونه است؟
بدون در نظر گرفتن روايات متعددى كه از رسول اكرم صلى الله عليه وآله و ديگر ائمه عليهم السلام نقل شده، آيا مى توان تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام مهدى عليه السلام را از اين روايات ضعيف الاسناد و ضد و نقيض اصحاب امام حسن عسكرى عليه السلام ادعا كرد؟ و آيا تنها با استفاده از اين روايات كه وضع متنى و سنديشان قبلا ذكر شده، تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام زمان عليه السلام ثابت مى شود؟
جواب:
باسمه جلت اسمائه; اصل وجود امام مهدى (ارواح من سواه فداه) و اينكه ايشان زمين را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده است، پر از قسط و عدل مى نمايد و اينكه آن آقا ذريه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم است و بعد از يازده امام مى آيد؛ از مسلّمات و قطعيات فريقين است، و روايات طرفين آن قدر زياد است كه جاى هيچ حرفى باقى نيست. و رواياتى كه دال است بر اينكه آن حضرت پسر امام عسكرى عليه السلام است و بعد از شهادت امام عسكرى عليه السلام امامت به ايشان منتقل مى شود، متجاوز از حد تواتر است و جاى بحث باقى نمى گذارد.