پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی روحانی«قدس سره»
اثبات تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام زمان ‏عليه السلام‏
استفتاء:

در كتب روايى ما شيعيان، روايات زيادى از اصحاب امام حسن عسكرى‏ عليه السلام نقل شده كه از داستان ولادت امام زمان‏ عليه السلام و حضور آن اصحاب در صحنه ولادت آن حضرت حكايت مى‏ كنند. روايات حكيمه خاتون و ابوالاديان بصرى و غيره نمونه ‏هايى از اين روايات هستند. با توجه به اينكه بسيارى از اين روايات از لحاظ صحت سندى داراى اسناد ضعيفى هستند (چون بعضى از راويان اين احاديث يا مجهول و مهمل‏ اند، يا متهم به ضعف و غلو و كذب شده ‏اند) هم ‏چنين بسيارى از اين روايات از نظر دلالت متنى با همديگر ضد و نقيض مى‏ باشند، روش برخورد علماى ما با اين روايات چگونه است؟ 

بدون در نظر گرفتن روايات متعددى كه از رسول اكرم‏ صلى الله عليه وآله و ديگر ائمه ‏عليهم السلام نقل شده، آيا مى‏ توان تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام مهدى ‏عليه السلام را از اين روايات ضعيف الاسناد و ضد و نقيض اصحاب امام حسن عسكرى‏ عليه السلام ادعا كرد؟ و آيا تنها با استفاده از اين روايات كه وضع متنى و سنديشان قبلا ذكر شده، تواتر اجمالى يا معنوى ولادت امام زمان‏ عليه السلام ثابت مى ‏شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; اصل وجود امام مهدى (ارواح من سواه فداه) و اينكه ايشان زمين را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده است، پر از قسط و عدل مى ‏نمايد و اينكه آن آقا ذريه رسول الله ‏صلى الله عليه وآله وسلم است و بعد از يازده امام مى ‏آيد؛ از مسلّمات و قطعيات فريقين است، و روايات طرفين آن ‏قدر زياد است كه جاى هيچ حرفى باقى نيست. و رواياتى‏ كه دال است بر اينكه آن حضرت پسر امام عسكرى ‏عليه السلام است و بعد از شهادت امام عسكرى‏ عليه السلام امامت به ايشان منتقل مى‏ شود، متجاوز از حد تواتر است و جاى بحث باقى نمى‏ گذارد.