عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18323-1139     

تقسيم جهان اسلام به دو بخش جغرافيايى - عقيدتى‏

استفتاء:

چرا مسلمانان نتوانسته‏ اند با عبرت گرفتن از قيام امام حسين‏ عليه السلام وضعيت نابهنجار خود را سامان بخشند؟!

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اكثريت اهل سنت از يك طرف به جهت برخوردار نبودن از اعتقاد به امامت اهل بيت‏ عليهم السلام و نبود سنت عاشورايى در ميان آنها، و از طرف ديگر اعتماد به حاكمان و توجيه سياسى كار ايشان - كه اگر حاكم اسلامى عادل شد بايد شكرگزار و اگر ظالم شد، بايد صبر پيشه كرد و تحمل نمود - كه يك فلسفه سياسى غلطى است و از دوران قديم در ميان اهل سنت حاكم بوده و همواره نظم را، بر تحقق عدالت تقدم داشته ‏اند، در نهضت‏ هاى اسلامِ سُنّى مانند اخوان المسلمين، و جماعت مسلمين، چندان موفقيتى به دست نياورده و نهضتشان به شكست انجاميده است.

اما اهل تشيع در چند مورد در كشورهاى شيعه نشين با الهام‏ گيرى از نهضت امام حسين‏ عليه السلام توانسته‏ اند استقلال‏ طلبى و نهضت اجتماعى بپا دارند و هويت سياسى خود را اعلام نمايند. نهضت استقلال‏ طلبى مسلمانان عراق به رهبرى علماى شيعه و مراجع تقليد در انقلاب 1920 كه به استقلال عراق از استعمار انگليس انجاميد، نمونه‏ اى از اين باب است. اما متأسفانه با اين كه ابتدا شيعيان استقلال عراق را به دست آوردند، ولى بعداً عقب نشينى كرده و موضوع حكومت به دست اقليت اهل سنت در عراق افتاد كه در مدت زيادى حاكمان بعثى ناسيوناليست با استبداد كامل آن را اداره كردند.

ايرانيان مسلمان نيز گرچه در برهه‏ اى از زمان با الهام‏ گيرى از نهضت حسينى در نهضت مشروطيت، توانستند حكومت تشكيل دهند، ولى متأسفانه انحراف نهضت مشروطيت از اهداف اسلامى خود به وسيله لائيك‏ ها و روشنفكران وابسته، آنها و به‏ ويژه عالمان دينى را منفعل ساخت و سرانجام به انزوا كشاند. چنانچه آيت الله نائينى تئوريسين جناح اسلامى نهضت مشروطه، كتاب خود (تنبيه الامة و تنزيه الملّة) را جمع كرد و از نهضت دور نشست.

موارد مرتبط شبهه‏ افكنى ‏هاى دشمنان اسلام در ميان شيعيان‏ قيام امام حسين ‏عليه السلام سبب بقا و پايدارى دين اسلام احياى تعاليم اسلامى در غرب‏ امام حسين‏ عليه السلام خواستار ماندگارى دين اسلام‏ كشته شدن امام حسين‏ عليه السلام براى حفظ اسلام‏
نظر شما :
captcha