عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1094     

آیا جلوگیری کردن از عمل شخصی که می خواهد خودکشی کند واجب است؟

استفتاء:

شخصی مى خواهد خودكشى كند آيا جلوگيرى از خودكشى او واجب است؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ بله، واجب است. مگر آن كه متوقف بر بذل مال معتنابه باشد و كسى هم آن وجه را نمى دهد يا آنكه آن شخص كه خيال خودكشى دارد; كافر حربى باشد و يا آن كه بازداشتن او از خودكشى، مستلزم استقبال از خطر جانى شخص نجات دهنده باشد كه در اين سه مورد، جلوگيرى واجب نيست.

موارد مرتبط اطاعت والدین بر فرزند واجب است خصوصاً اگر اطاعت نكردن سبب اذيت آنها بشود. آیا عاق والدين در مورد انجام کارهایی که خلاف شرع نیست نافذ است؟ اگر به قصد انتقاص، عيب غير مستور مؤمن در غياب او گفته شود، آیا گناه است؟ آيا جواب سلام منافق واجب است يا خیر؟ عواقب اخروی خودكشي و ميزان شدت عقاب آن چگونه است؟ آیا غيبت رشوه خوار و ربا خوار جايز است؟ كاسبی كه نمی خواهد جنسی را به مشتری بدهد اگر بگويد ندارم، جايز است؟ فردی که از دیگران حلالیت می طلبد در صورت حلال نکردن آن ها چه باید بکند؟ آيا امر و نهی پدر و مادر در امور غير واجب باعث ايجاد حكم ثانوی می شود؟ حکم قهر کردن که در نتیجه منجر به کینه و دشمنی می شود چیست؟
نظر شما :
captcha