عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1088     

موارد جواز كذب را بفرماييد و معنای توريه چیست؟

استفتاء:

موارد جواز كذب را بفرماييد و معنای توريه چیست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ دروغ گفتن در موارد اكراه، اضطرار، اصلاح ذات البين، تقيه و هر موردى كه مصلحت مترتب بر آن اهم از مفسده كذب باشد; جايز است. و نيز وعده دادن به زن و بچه، با اين كه بنا دارد انجام ندهد از موارد جواز كذب است.

توريه عبارت است از آن كه لفظ را در معنايى استعمال كنند كه آن معنا و مراد مطابق با واقع باشد ولى مخاطب معناى ديگرى از آن مى فهمد و آن معنى خلاف ظاهر است.

موارد مرتبط اگر والدین رغبتی به هجرت فرزندشان نداشته باشند تکلیف فرزند چیست؟ حکم رفت و آمد به منزل كسانى كه نماز نمى‏ خوانند و خمس نمى ‏پردازند چیست؟ حكم اسراف چیست؟ حکم قهر کردن که در نتیجه منجر به کینه و دشمنی می شود چیست؟ بهترین اعمال در شب جمعه، روز جمعه و عصر جمعه چیست؟ حكم صله رحم با اقوامی كه پدر و مادر امر به قطع رابطه با آن ها کرده اند چیست؟ حکم زن روسپی چیست؟ ارشاد جاهل در همه موارد واجب نیست ولی در استحباب آن شکی نیست. حد و معنای حسن خلق چیست؟ حکم توبه در صورتی که شیرینی گناه در وجود انسان از بین نرفته باشد چیست؟
نظر شما :
captcha