عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1073     

آیا می توان پولی را وقف کرد که درآمد آن از راه مضاربه به مصرف مسجد برسد؟

استفتاء:

شخصى يك ميليون تومان را وقف مى كند كه درآمد آن از راه مضاربه به مصرف مسجد برسد؛ آيا اين وقف صحيح است؟ اگر وقف نباشد انصراف به چه معامله اى دارد؟ آيا وصيت حساب مى شود؟ برفرض صحت، اگر پول مزبور درآمد نداشت تكليف چيست؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; در وقف شرط است كه مال موقوفه تبديل نشود، پس وقف پول به عنوان ذكر شده، باطل است. و وصيت هم حساب نمى شود و اگر هم وصيت باشد چون كار شرعى مورد وصيت نيست، در صورت نداشتن درآمد قهراً باطل است و بنابراين مال ورثه است.

موارد مرتبط آیا دفن کردن شخصی در حیاط مسجدی که وقف شده اشکال شرعی دارد؟ مسجدی با شرط سادات بودن امام جماعت وقف شده، میتوان خلاف آن عمل کرد؟ آیا ورثه میتوانند در اموال وقفی والدین خود تصرف کنند؟ آیا میتوان در زمینی که وقف مسجد است علاوه بر مسجد مکان دیگری نیز ساخت؟ در مدرسه وقفى آیا متولى میتواند براى مصرف برق محدوديت بگذارد؟ شخصى زمينى را وقف حسينيه کرده آیا میتوانند حسينيه را تبديل به مسجد كنند؟ میتوان باغ وقفی را که درآمد ندارد و مخارجش بيشتر از عايداتش است را فروخت؟ در موقوفات اختصاصى مثل مسجد و مدارس تصرفات آب و غيره چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha