عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1072     

اموالی که به عنوان وقف بر ذريه به ارث می رسد چگونه باید تقسیم شود؟

استفتاء:

ما سه برادر هستيم كه اموالى در هندوستان از جمله كتابخانه به عنوان وقف بر ذريه به ما به ارث رسيده است و چون اين اموال در معرض تلف شدن قرار گرفته و موجب نزاع گرديده است تصميم گرفته ايم آن اموال را تقسيم نماييم. آيا فردى از ورثه به جهت اين كه از نظر سنى بزرگ تر است و يا داراى قدرتى مى باشد كه بقيه عاجز از مقابله با او هستند، مى تواند بدون اجازه ديگر وارثان در اموال تصرف نمايد، و يا بيش از سهميه خود تصاحب كند؟ سؤال ديگر اين كه اين اموال چگونه بايستى تقسيم شود؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; ذريه بايد منفعت موقوفه را به آن گونه كه وقف شده است تقسيم نمايند كه آن هم متوقف بر تقسيم عين موقوفه است كه در مورد سؤال كتابخانه است و به هر كدام هرچه برسد بايد عين را حفظ كنند و از آن انتفاع ببرند و فرقى بين كوچك و بزرگ نيست، مگر آن كه واقف در وقف، سهم بيش ترى براى بزرگ تر قرار دهد يا اختيار بيش ترى به او بدهد والا بايد تقسيم به طور مساوى باشد والله العالم.

موارد مرتبط اگر گفته شود موقوفه بين محصلين و مدرسين تقسيم شود توزیع چگونه خواهد بود؟ دادن وجه موقوفه به خادم به عنوان اين كه از لوازم وقف است چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha