عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1071     

آیا دفن کردن شخصی در حیاط مسجدی که وقف شده اشکال شرعی دارد؟

استفتاء:

امام جماعت يكى از مساجد محل كه فردی باتقوا و باسواد و مورد احترام مردم بود و مدت بيست سال در آن جا اقامه نماز جماعت مى كرد، وصيت نموده كه در حياط همان مسجد دفنش كنند و بر طبق وصيت عمل شده است آيا مسئله صورت شرعى دارد و چنين عمل برخلاف حكم وقف نمى باشد؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه; چنانچه صحن مسجد به عنوان مسجد بودن وقف نباشد و براى مصالح اهل مسجد وقف گرديده باشد; اين وصيت هيچ اشكالى ندارد و بايد به آن عمل شود ولى اگر حياط داخل عنوان مسجد، وقف شود; دفن در آنجا جايز نمى باشد و وصيت ايشان غير نافذ است ولى چون او، مردى با تقوى و اهل علم بوده است بدون ترديد از موضوع آگاهى داشته و لذا چنين وصيت كرده است. در اين صورت وصيتش لازم الوفاء است و بودن قبر ايشان در صحن مسجد بلا اشكال است.

موارد مرتبط حکم شخصی که مالى را قرض و بنایی را بسازد بعد بفهمد آن مال وقف بوده است. آیا وقف حقوق معنوی، صحیح و شرعی می باشد؟ موقوفه ای که از حيث انتفاع افتاده است چه حکمی دارد؟ مسجدی با شرط سادات بودن امام جماعت وقف شده، میتوان خلاف آن عمل کرد؟ دادن وجه موقوفه به خادم به عنوان اين كه از لوازم وقف است چه حکمی دارد؟ ميهمان گرفتن بر طلبه در موقوفه چه حکمی دارد؟ ضرر زدن به اشياء موقوفه اگر با متولى مصالحه شود چه حکمی دارد؟ در موقوفات اختصاصى مثل مسجد و مدارس تصرفات آب و غيره چه حکمی دارد؟
نظر شما :
captcha