عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-1037     

آیا ورثه می توانند کفاره های متوفی را به تدریج و به صورت قسطی بپردازند؟

استفتاء:

مادرم قبل از فوتش وصيت كرده بود كه تا قبل از چهلمش و از اموال خودش، تمامى كفاره هايش را پرداخت نماييم، مادرم تمام كفاره اش را از اموال خودش وصيت كرده بود; آيا حالا كه ايشان فوت كرده اند مى توانيم طى مدت ده سال و به صورت قسطى كفاره هاى نماز و روزه اش را بدهيم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ اگر مادرتان اموال دارد اول بايد تمام كفاره اش را از اموال خودش بدهيد نه به تدريج، و تصرف شما در بقيه اموال او تقسيم ماترك بعد از آن باشد; و اگر مادرتان اموال نداشته است مى توانيد به طور قسطى بدهيد.

موارد مرتبط آیا وراث می توانند بدون توجه به دیون مقتول، سهم الارث خود را از خونبها بردارند؟ اگر متوفی در وصيت نامه ملكى را به پسرانش ببخشد آيا دخترها نیز حقی دارند؟ اگر پسرى قبل از پدر فوت كند، آيا ورثه پسر از اموال پدربزرگ خود ارث مى برند؟ وصايت وصى در صورت خيانت و تعدى و تفريط در اموال موصی، باطل مى شود. در صورت عدم امكان غسل با سدر و كافور چه بايد كرد؟ در صورت نبودن آب تكليف نسبت به غسل ميت چيست؟ اجازه يكى از پسران بالغ متوفی برای اقامه نماز میت كافیست.
نظر شما :
captcha