عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18334-920      آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ خرداد   

وظیفه مسلمانان نسبت به بد حجابی یا بی حجابی

  • وظیفه ما در قبال دختران بد حجاب چیست؟

سوال 1: حضرتعالى می دانید که  متأسفانه بسیار دیده‏ مى‏‌شود دختران جوان به صورت آرایش كرده، موها را تا فرق سر بیرون انداخته، گردن و قسمتى از سینه را بیرون گذاشته، ناخن دست و پاهاى خود را لاك زده و با كفش‏‌هاى كذایى بدون پوشیدن جوراب در خیابان‏‌ها دیده مى‏‌شوند. مطمئناً بسیارى از این دختران بر اثر بى‌اطلاعى و جهالت نمى‏‌دانند چه مى‌‏كنند و توان ‏رهایى از این منجلاب را ندارند. لطفاً آنها را نصیحت و راهنمایى كنید و بفرمایید چه كنند كه رهایى یابند؟ وظیفه ما در قبال این گونه افراد چیست؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه مسلمان هستند باید به آنها تذكر داده شود كه ‏حكم اللّه را كه از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده است رعایت‏ كنند ولو آنها اعتنا نكنند، به هر حال هر كسى وظیفه دارد، در صورت احتمال تأثیر نهى از منكر بنماید.

 

  • كسانى كه به عنوان نهى از منكر خسارت هاى گوناگون به مردم وارد می‌كنند

سوال 2: آیا كسانى كه به عنوان نهى از منكر خسارت‌هاى گوناگون به مردم وارد می‌كنند؛ مثلاً به صورت زنان بى‌حجاب اسید می‌پاشند، كراوات مردان را پاره می‌كنند و... ضامن خسارت‌هاى وارده می‌باشند؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ تمام این كارها خلاف شرع است و حرام. و ضامن تمام خسارت‌ها می‌باشند.

 

  • آیا كسانی كه قبل از انقلاب، با هدف متزلزل كردن رژیم اقدام به پاشیدن اسید به صورت زنان بی‌حجاب كرده‌اند ضامن هستند؟

سوال 3: كسانی كه قبل از پیروزی انقلاب برای بر هم زدن نظم اجتماع و در نهایت متزلزل كردن رژیم شاه به صورت و لباس زنان بی‌حجاب و بدحجاب، اسید پاشیده و آنها را متضرر یا ناقص‌العضو كرده باشند، آیا ضامن خسارات مالی و دیه آنها هستند یا چون كار آنها بر حسب ظاهر جنبه الهی داشته ضامن نیستند؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه آن اعمال با اجازه مجتهد جامع الشرائط بوده كه او هم با رعایت قانون اهم و مهم، چنین حكمی كرده است آن افراد كه اسید پاشیده‌اند ضامن نیستند و اگر بدون اذن مجتهد بوده، ضامن تمام خسارات وارده می‌باشند.

 

  • حکم مردی که همسرش را به حجاب شرعی ملتزم نكند؟

سوال 4: اگر مردی همسرش را به حجاب شرعی ملتزم نكند، آیا فاسق محسوب می‌شود؟
پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ بلی، به واسطه نهی نكردن از منكر، فاسق می‌شود.

نظر شما :
captcha