عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18334-904      آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ خرداد   

افطار و سحر

سؤال 1: آيا موقع الله اكبر گفتن اول اذان مى توان افطار كرد يا بايد صبر كرد تا اذان تمام شود؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ صبر كردن تا وقتى اطمينان پيدا شود لازم است.  بنده بعد از تمام شدن اذان و گذشتن دو سه دقيقه، افطار مى كنم، چون گاهى مؤذن زود اذان شروع مى كند.

 

سؤال 2: آيا زمان افطار كردن روزه، مغرب (غروب آفتاب) است يا اذان مغرب؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ غروب آفتاب، ولى احتياط افطار نكردن تا مغرب است.

 

سؤال 3: آيا براى تشخيص سحر، اكتفاء به ساعت كفايت مى كند يا احتياج به نگاه به افق مى باشد؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ ميزان اطمينان به وقت است; ساعت و نگاه كردن به افق به عنوان كاشف است.

 

سؤال 4: كسى كه در روزه قضاى ماه مبارك رمضان يا استيجارى يا نذر معين و غير معين بدون تحقيق اين كه صبح شده يا نه، سحرى خورده و بعد فهميده كه صبح شده بود، حكم آن روزه چيست؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی: 

باسمه جلت اسمائه؛ كسى كه اعتقاد به بقاى شب ندارد و سحرى مى خورد بعد مى فهمد كه صبح شده بوده، روزه آن روز، روزه صحيحى نيست و قضاى آن لازم است; و اگر مراعات نموده باشد و اعتقاد به بقاى شب داشته، روزه او صحيح است; ولو بعد بفهمد صبح شده بوده.

 

سؤال 5: الف: كسى كه روزه رمضان را خورده است، در قضايش اگر بعد از ظهر افطار كند، آيا كفاره دارد؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ بلى، كفاره دارد; و كفاره آن اطعام ده مسكين و براى هر مسكين يك مُد طعام است.

ب: آيا جاهل قاصر غير ملتفت و جاهل قاصر ملتفت و جاهل مقصر در حكم مزبور يكسانند يا نه؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ بلى يكسانند.

ج: و حكم روزه جاهل مذكور چيست؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ حكم روزه، حكم نماز است.

 

سؤال 6: حكم ساعت شرعى براى افطار و سحرى چيست؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی: 

باسمه جلت اسمائه؛ آنچه تقويم ها نوشته اند و در روزنامه ها هر شب نوشته مى شود و راديو هم اعلام مى كند به واقع نزديك است. من خودم چند دقيقه قبل از اذان امساك مى كنم و نماز صبح را يك ربع بعد از اذان مى خوانم.

 

سؤال 7: اگر يك نفر عادل در ماه رمضان شهادت دهد كه غروب شده، يا هنوز فجر صادق نشده آيا قولش اعتبار دارد؟

پاسخ آیت الله العظمی روحانی:

باسمه جلت اسمائه؛ قولش حجت است و اعتبار دارد و مى تواند به واسطه گفته او افطار كند.

نظر شما :
captcha