عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-660     

بيانيه آيت الله العظمى روحاني «دام ظله‌» به مناسبت ماه محرم الحرام

پيروان مكتب اهل بيت (ع) را وظيفه اين بوده و هست , به هر طريقي كه مقدورشان است بهدف عمده قيام كربلا بپردازند و با شيو هاي مختلف عزاداري ابراز همدردي نموده و بر مظلوميت آن امام مظلوم اشك بريزند...

بسم الله الرحمن الرحيم و الحمدلله والصلوة والسلام علي محمد و اله الاطهار و اللعن علي اعدائهم اجمعين 
مقدمه : انسان موجوديست كه ديندار آفريده شده و هر لحظه در تعقيب خواسته فطري خويش است ولي شياطين با نشاندن باطل در لباس حق موجب ا نحرف آنان مي شوند و خداي متعال بوسيله انبياء و امامان معصوم عليهم السلام با آگاهي دادن به مردم مسير آبكاري سالم بذر دين را مشخص فرمود , كه تنها معيارش تحقق تولي و تبرّي است يعني تديّن هر كسي بمقدار تولي از امامان معصوم (ع) و تبرّي از دشمنانشان , آشكار مي گردد , فقهاء عظام در عصر غيبت تبعيّت كامل خودشان را از اين معيار الهي به اثبات رسانده و با ايثار و شهادت خود شجره پاك دين و دينداري را , آبياري كرده و خواهند نمود و اين الگوي سيد الشهداء عليه السلام است كه فرمود :(( اگر دين حضرت محمد ( ص ) با شهادت من زنده مي شود پس اي شمشير ها مرا بگيريد )) .
ما در مقابل اين شخصيت بسيار عزيز و عظيم الهي مسؤوليت بسيار سنگيني داريم كه در هر سال با پرداختن به مراسم عزاداري با شيوه هاي شروع دين خدار زنده نگهداريم. و فتواي ما در جواز قمه زني و بلكه در رجحانش , بخاطر مخالفت با كساني كه در رأس حكومت هستند نيست, بلكه تشخيص ما اين است كه اين عمل و نظائرش مرضي خدا و حجت اوست و چنانچه بسياري از فقهاي نامدار در گذشته همين را تشخيص داده بودند.
موضوع : دين مبين اسلام با ظهور پيامبر اسلام صلي الله عليه و اله , وجود و نزول يافت و با قيام و نهضت امام حسين (صلوات الله عليه ) استمرار و بقاء پيدا كرد , و پرچم اسلام با پرداختن به حادثه دلخراش عاشوراء درجهت تبيين و تبليغ هدف و مرام آن حضرت , در اين مدت و زمان , باهتزاز درآمد , بطوري كه در طول هر سال , بويژه در دهه عاشورا , و در ماه هاي محرم و صفر , پيروان مكتب اهل بيت (ع) را وظيفه و تكليف اين بوده و هست , به هر طريقي كه مقدورشان است بهدف عمده قيام كربلا بپردازند و با شيو هاي مختلف عزاداري ابراز همدردي نموده و بر مظلوميت آن امام مظلوم اشك بريزند و از ظلم و ستم ستمگران نفرت و انزجار خود را , اظهار نمايند.
اين برنامه ها در هر سال با تمام موانع و فشارها , و تبليغات خصمانه به بركت عنايات الهي و توجهات خاصه حضرت وليعصر (عج) بي وقفه , توسط انسانهاي موحد و مؤمن , در اغلب جوامع انساني بصورت عزاداري , سينه زني , زنجير زني با تشكل هاي هيئتي و موكبها , به زيبايي تمام انجام داده مي شود . و صداي يا حسين , پاكدلان در هر عصر بين زمين و‌آسمان طنين انداز شده , و موجب ترس و نگراني قدرتهاي استعماري و دشمنان كور دل اسلام مي گردد بطوري كه با انواع حيله ها و توطئه ها , بمقابله بر خواسته , سهمي در ايجاد و مانع شعائر حسيني در بعضي از كشورها دارند و در مواردي , احساسات پاك و مقدس مذهبي مردم را , كه حاكي از عشق و محبت خالصانه , آنان به اهل بيت عليهم السلام , بويژه به حضرت سيد الشهداء (صلوات الله عليه ) است بعنوان عمل ضد ديني يا كارهاي خرافي و عوامانه مطرح مي كنند غافل از اينكه دست خدا با حسينيان است و جز شكست و زبوني و رسوايي , چيزي نصيبشان نمي شود . ولي عده اي از افراد ناآگاه , نسبت به مراسم و شيوه هاي عزاداري آنحضرت ايجاد شبهه و تضعيف روحيه مي كنند در اين ميان مؤمنين براي شكستن توطئه هاي دشمنان , بفقهاء عظام و مراجع تقليد در هر عصر , مراجعه نموده و رأي و فتواي آنانرا در ارتباط با اين مسائل جويا مي شوند , تا ضمن خنثي كردن نيرنگ و توطئه شياطين , تكليف و كارهاي شان را , بر طبق خواست الهي انجام دهند .

فتاواي آيات عظام در شيوه هاي عزاداري
در اين زمنيه عده اي از مؤمنين به آيات عظام مانند : حضرت آيه الله العظمي نائيني , خوئي, حكيم , سيد عبدالهادي شيرازي , سيد محمود شاهرودي , آل كاشف الغطاء , محمد كاظم شيرازي , جمال الدين گلپايگاني , شيخ مظفر و بزرگان ديگر , نامه ها نوشته و موضوع عزاداري مردم را در دهه عاشورا , و در ايام ديگر , بصورت موكبهاي عزا , با شيوه هاي گوناگون مورد سؤال قرار دادند كه آيا اينگونه عزاداري با ويژگيهاي مرسوم , از نظر شرعي جايز است يا نه؟
ما در اين جا ضمن قبول صحت فتاواي همه بزرگان , به تصريح و نص فتوي مي پردازيم
بسم الله الرحمن الرحيم
ما تمام سئوالات را در اين زمنيه با بيان چندين مطلب , پاسخ مي دهيم.
اولا آمدن هيأتها و موكبهاي عزاداري , و مانند اينها , دردهه عاشوراء , به خيابانها و مراكز عمومي , كوچه ها‌, محل عبور ومرور , بدون ترديد يك عمل جايز و مباح است و در رجحانش ترديدي و جود ندارد , و بهترين و مناسب ترين روش براي عزاداري , و مؤثرترين شيوه تبليغ و رساندن پيام حسيني به عموم مردم , بويژه به جوانان و نوجوانان و كودكان است , وچون سيد الشهداء عليه السلام ( يك شخصيت آسماني و حجت الهي است براي تعظيم شعائرش و ارج نهادن بمقام والاي آنحضرت , رعايت نكات زير لازم است :
1- چيزهاي غنايي نباشد.
2- از آلات لهوي استفاده نشود.
3- در مسيرها هنگام روبرو شدن دستجات با يكديگر , در تقدم و تأخر , و نظائر اينها , با هم برخورد ننمايند.
4- بكارهايي كه در شأن آنحضرت نيست اقدام نكنند.
تذكر : اگر در بعضي موارد از اينگونه مسائل افتاق افتاد بي ترديد حرام است ولي حرمت آن به مسئله عزاداري و مراسم حسيني سرايت نمي كند , مانند اينكه كسي در حال نماز به نامحرم نگاه كند نگاه او , كار حرام است ولي موجب بطلان نمازش نمي شود .
ثانيا: دست زدن به صورت و گونه ها , و سينه ها , اگر چه موجب سرخي و يا سياهي پوست هم بشود جايز است و مانع شرعي ندارد و بلكه در مورد زنجير زدن به شانه , و پشت بدن , جايز بودن تقويت مي يابد اگر چه دست انداختن و يا زنجير زني موجب خراشي و خون آلودگي پوست گردد. و در مورد شمشير و قمه زدن كه موجب جاري شدن خون از سر و پيشاني مي شود اگر كسي از ضرر و زيان غير قابل جبرانش ايمن باشد, به اين معنا , كه هيچ صدمه اي به استخوان سر وارد نشود و بر طبق عادت موجود , در ميان مردم , اينمقدار خونريزي مضر و زيانبار نباشد و... همانند افراد خبره و متخصصي كه محل شمشير و يا قمه زدن را بخوبي مي شناسند در اين صورت اقوي جايز و مشروع بودن آن است .
ثالثا : شبيه سازي يا شيوه هايي از اين قبيل , كه از دورانهاي گذشته در ميان شيعيان اثني عشري , براي رساندن پيام حادثه كربلا وتحريك احساسات ديني و عقيدتي مردم , در اغلب اماكن مرسوم بوده, كه مي خواستند عزاداري را , با اشك ريختن و مجسّم ساختن بخشي از مصائب دلخراش سيد الشهداء عليه السلام ,اقامه كنند , با وجود اينكه اينگونه مسائل , اقتضاء مي كنند كه مردان و زنان , براي نمايش دادن صحنه حوادث كربلا , از لباسهاي يكديگر استفاده نمايند, چنين مراسم هم , از نظر شرعي جايز است و مانعي ندارد . (اين فتوايي از الاحقر محمد حسين الغروي النائيني است )
و تعداد كثيري از فقهاء و مراجع تقليد هم , در اين موارد , به جواز و مشروعيت اين قبيل مراسم و عزاداري ها , فتوا داده اند كه به بعضي از آنها اشاره مي شود .
الف - حضرت آية الله العظمي المامقاني :
بسم الله الرحمن الرحيم
در اين موارد هيچ شبهه اي وجود ندارد , و بلكه اگر فقيه جامع الشرائطي در چنين عصر و زمانيكه عده اي تصميم گرفته اند كه نور اهل بيت عليهم السلام را خاموش كنند , بواجب بودن اينگونه مراسم و عزاداري , به صورت كفائي فتوا دهد , نمي توان او را تخطئه نمود , زيرا كه همه اين شعائر موجب هدايت جمع زيادي از غير مسلمانان مي گردد تا جائيكه آنها هم مسلمان را در اقامه عزاداري سالار شهيدان با كمك هاي مالي و معنوي ياري مي دهند.
ب - فتواي , حضرت آيه الله العظمي الشيخ محمد الحسين آل كاشف الغطاء :
شركت عموم و يا اكثر مردم در دسته جات و تظاهرات و موكبها هيچ نوع اشكال شرعي ندارد و در اينكه سينه زدن , زنجير زني بر پشت بدن , خروج جمعيت زياد , در خيابانها و كوچه و معابر عمومي , با پرچم ها و مشعل ها , از نظر شرعي عملي مباح است و ترديدي در آن نيست و بلكه مستحب بودن آنها رجحان دارد , يعني محبوب خدا و حضرت وليعصر(عج) مي باشد . چونكه هركدام از آنها وسيله اي از وسائل حسيني و راهي از راههاي كشتي نجات ... است.
و اما شمشير زدن , كه به قمه زني شهرت دارد و موجب جاري شدن خون از سر و پيشاني مي شود به مقتضاي قاعده اباحه , عمل مباحي است و بلكه به قصد آشكار كردن شعائر حسيني رجحان پيدا مي كند.
والسلام

موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی شامل 114 جلد از آثار معظم له گزارش تصویری جلسات دفتر آیت الله العظمی روحانی دام ظله در روزهای شهادت حضرت رسول اکرم، امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام (بخش پایانی)
نظر شما :
captcha