عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-649     

پیام حضرت آیت الله العظمی روحانی «مدظله العالی» به مناسبت عید غدیر (عید الله الاکبر)

عید سعید غدیر، بزرگترین عید اسلام را به یکایک شما تبریک گفته و از خداوند بزرگ می خواهم در حالی این روز را درک کنید که از نعمت درک خاتم ولایت کبری حضرت مهدی (ع) و شادی دیدار طلعت فروزان او بهره مند باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بار خدایا! به دلیل نعمت هدایت ما به راه دوستی و پیروی از اولی الامر خود و اوصیای پس از پیامبر، شایسته ستایش هستی. هدایت به راه همان پیشوایان هدایتگری که آنان را پایه های توحید، اکمال دین و اتمام نعمت خود قرار داده و به واسطه دوستی و پیروی آنان، اسلام را به عنوان آیین ما برگزیدی، پروردگارا از این رو تنها تو شایسته ستایشی، به تو ایمان آوردیم و فرستاده و رسول مُنذر تو را تصدیق کردیم و از اوصیای بعد از او پیروی کردیم. دوستشان را دوست و دشمنشان را دشمن دانستیم و تا قیامت از انکار کنندگان، پیمان شکنان و تکذیب کنندگان برائت می جوییم.

 

برادران و خواهران مؤمن:


عید سعید غدیر، بزرگترین عید اسلام را به یکایک شما تبریک گفته و از خداوند بزرگ می خواهم در حالی این روز را درک کنید که از  نعمت درک خاتم ولایت کبری حضرت مهدی(ع) و شادی دیدار طلعت فروزان او بهره مند باشید.


برادران و خواهران: در روایات فراوان امامان معصوم( علَيهمُ السَلامُ ) برای روز عید غدیر اعمال بسیاری بیان شده که شایسته است در این روز انجام شوند؛ از جمله  پیراستن خود، روزه گرفتن، اطعام مومنان و رفتن به دیدار آنان و... و همه این آموزه های دینی برای بیان اهمیت اهتمام ورزیدن به این عید مبارک است. عیدی که نزد خداوند، شریف ترین و بزرگترین اعیاد است؛ زیرا غدیر، روزی است که خداوند بلند مرتبه با اعلام عمومی امامت امیر المومنین (علیه السلام) به همه مسلمانان، دین خود را در آن روز کامل و نعمت خود را تمام نموده است.


شایان ذکر است که این اعلام امامت الهی، با بسیاری از برنامه ها و طرح های دشمنان برای انجام اقداماتی بر ضد جان پیامبر(ص) همراه بود. این آیه از قرآن کریم که «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»به همین سوء قصدها اشاره دارد. اما پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) بدون توجه به حوادث و توطئه هایی که وجود شریفشان را تهدید می کرد، نسبت به ابلاغ ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) به همه جهانیان اقدام فرمودند و این بدان معناست که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) جان پاک خود را فدای امامت الهی نمودند و همچنین  نشان دهنده اهمیت فراوان مسأله امامت است.


درس مهمی که از این رفتار می آموزیم، لزوم محوریت داشتن مسأله امامت و ولایت در تمامی شئون زندگی ما می باشد. چرا که می دانیم جان پاک رسول الله(ص) شریف ترین جانهاست، با این وجود ایشان در راه تأکید بر مسأله امامت از جان خود گذشتند. پس برای ما آشکار می شود که جان همه ما - که در برابر جان رسول الله(ص) بی ارزش است - در صورت لزوم باید در راه دفاع از حریم ولایت فدا شود. همچنانکه در شرایط کنونی نیز ضرورت این جانفشانی، به دلیل وجود دیدگاه های نادرست، انبوه گمراهی ها و شبهات، به خوبی احساس می شود.


آنچه تاکنون گفتیم به این معناست که اصل امامت- مانند اصول توحید، نبوت و معاد- ، اصلی سازش ناپذیر است و ما حاضر نیستیم حتی ذره ای از آن کوتاه بیاییم و در این راه هر هزینه ای را به جان می خریم. کسی که نفس اماره اش او را به سازش -  خواه اندک و خواه فراوان- بر سر این اصل تشویق می کند، باید به دنبال مذهبی دیگر برای گرویدن به آن باشد؛ چرا که مذهب شیعه- در طول تاریخ- هرگز سازش پذیر نبوده و نخواهد بود. امید است که خواهران و برادران ما همچون سپری نفوذ ناپذیر،  در برابر منحرفان، با جان و مال خود، از حریم ولایت صیانت کنند.


در پایان دست تضرع به آستان خداوند تعالی، بلند می کنیم و عرضه می داریم: پروردگارا ما به تو ایمان آورده و به پیمانمان عمل نموده و فرستادگانت را تصدیق کردیم و از اوصیای بعد از ایشان پیروی نمودیم و آنها را به عنوان پیشوا و رهبر و مولا پذیرفتیم. کسی را جز آنها شایسته این منصب ندانسته و جز آنان تکیه گاهی انتخاب نکردیم. پروردگارا! ما را با دوستی و تسلیم در برابرآنها و برائت از دشمنانشان زنده بدار! و چون زمان مرگ ما فرا رسید با وفاداری به تو و عهد و پیمانمان بمیران! و در آن زمان ما را از منکران و پیمان شکنان و تکذیب کنندگان آنها قرار مده! پروردگارا! از تو می خواهم به گوهرحقیقتی که در وجود آنها نهادی، یاری دین خود را در رکاب ولی امر هدایتگر از اهل بیت پیامبرت، -آن قائم رشید و هدایتگر و هدایت شده- روزی ما گردان! و ما را تحت فرمان او و در زمره یاران او قرار بده به گونه ای که در راه تو و یاری دین تو کشته شویم.           

والحمد لله رب العالمین.

15 ذی الحجة 1431

سید محمدصادق روحانی

موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان حضرت آیت‌اللّه العظمی سیّدصادق روحانی(قدس سره) پس از رحلت ایشان» گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی شامل 114 جلد از آثار معظم له
نظر شما :
captcha