عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-448     

بیانیه حضرت آیت الله العظمی روحانی به مناسبت فاجعه جانگداز منا

امسال در روز عید مبارک قربان، که خداوند آن را برای مسلمانان عید قرار داده، شادمانی و سروری که قلب همه مسلمانان جهان را فراگرفته بود با شنیدن اخبار فاجعه‌ منا به اندوه و مصیبت تبدیل شد...

حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (مدظله العالی) با صدور پیامی فاجعه روز عید قربان در منا را تسلیت گفته و خواستار تشکیل هیاتی مستقل از سوی کشورهای اسلامی،برای بررسی این حادثه شدند. متن ترجمه فارسی پیام معظم له بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ»


صدق الله العلی العظیم

 

امسال در روز عید مبارک قربان، که خداوند آن را برای مسلمانان عید قرار داده، شادمانی و سروری که قلب همه مسلمانان جهان را فراگرفته بود با شنیدن اخبار فاجعه‌ای که زندگی تقریبا دو هزار حاجی و حاجیه را در مسیر رمی جمرات در منا گرفت، به اندوه و مصیبت تبدیل شد.

 

وقوع این فاجعه جانگداز آن هم تنها چند روز بعد از حادثه دردناک دیگری که برای حجاج بیت الله الحرام هنگام سعی صفا و مروه اتفاق افتاده بود و جان ده ها نفر را گرفته بود، کمترین نشانه‌اش عدم شایستگی و توانایی مسئولان مناسک حج و بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به جان مهمانان ضیافت خداوند رحمان است.

 

ضمن عرض تسلیت، از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنیم حج حاجیان را مورد قبول قرار داده و این شهدا را در گستره رحمت خویش قرار دهد و در کنار آن خواستار موارد ذیل هستیم: 

 

اول: تشکیل هیاتی مستقل از متخصصان و افراد شایسته (از کشورهای اسلامی) برای شفاف‌سازی و تحقیق درباره این دو حادثه دردناک، و اعلام نتایج آن با صراحت کامل به همه مسلمانان. آنچه کمیته سعودی اعلام می‌کند کافی نیست و مورد اعتماد نمی باشد چون شفاف و صادقانه نیست. 

 

دوم: محکوم نمودن توجیه بی‌مبالاتی‌ها از سوی مسئولین عربستان سعودی که می‌گویند حجاج خودشان به راهنمایی‌ها توجه نکردند. این ادعا با تمام حقایق نقل‌شده از حادثه که  فیلم ها و عکس‌ها هم گواه آن است تناقض دارد. حداقل خواسته این است که مسببان واقعی این فاجعه بزرگ انسانی در هر مقام و مسوولیتی که هستند، باید مجازات شوند. 

 

سوم: باید کمیته‌ای از کشورهای اسلامی فعال و تاثیرگذار برای وضع اصول و قوانینی جهت اداره مناسک حج تشکیل شود، چرا که طی این سال‌ها و به دفعات و با دلیل قطعی، بی‌کفایتی و عدم لیاقت مسئولان سعودی برای اداره مناسک حج ثابت شده است.

 

رحم الله الشهداء الابرار

 

محمدصادق حسینی روحانی
دهم ذی الحجة 1436 هـ ق

موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان حضرت آیت‌اللّه العظمی سیّدصادق روحانی(قدس سره) پس از رحلت ایشان» گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی شامل 114 جلد از آثار معظم له
نظر شما :
captcha