عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-2782     

حکم شرعی دریافت واکسن برای افراد با مشاغل مختلف

اخیراً و با توجه به تولید واکسن های مختلف به جهت پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا استفتائات جدیدی از کشورهای مختلف به دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله رسیده است که در ادامه، ترجمه فارسی گزیده ای از جواب های بخش استفتائات دفتر معظم له را، که به زبان عربی منتشر شده، می خوانید...
«بسم الله الرحمن الرحیم»
 
جهان در این روزها همچنان گرفتار و درگیر ویروس کروناست. ویروس کرونا، سبب ایجاد شبهات و سوالات متعدد شرعی در زمینه چگونگی مقابله با این بلای فراگیر شده است که بخشی از آنها در ماه های گذشته پاسخ داده شده و وظیفه شرعی مومنین بصورت شفاف بیان شده است. اخیراً و با توجه به تولید واکسن های مختلف به جهت پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا استفتائات جدیدی از کشورهای مختلف به دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله رسیده است که در ادامه، ترجمه فارسی گزیده ای از جواب های بخش استفتائات دفتر معظم له را، که به زبان عربی منتشر شده، می خوانید: 
 
استفتاء: حکم شرعی دریافت واکسن با هدف حفظ جان خود و دفع ضرر از دیگران برای مکلّفین با شرایط زیر بیان بفرمایید:
 
الف: پزشکان و کادر درمانی
 
جواب: باسمه جلت اسماؤه
 
مکلّفی که به دلیل ماهیّتِ کاریِ خود در معرض تماس مستقیم و دائم با مبتلایان بوده و با وجود رعایت همۀ احتیاط‌ها و مواظبت‌های ممکن، احتمال ابتلایش قوی و بالاست؛ از جمله پزشکان، کادر اورژانس و مانند اینها، که در بخش های درمانی مشغول به فعّالیّت هستند، و به صورت مداوم به دلیل انجام وظیفۀ شغلی و انسانی خود در معرض ابتلای به این ویروس هستند، بر آنها واجب است که همزمان، جان خودشان را در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی تا جایی که در امکان و توانشان است، حفظ کنند. وضعیّت این افراد به گونه‌ای است که باید واکسن را به عنوان تنها ابزار در دسترس، برای کاهش درصد بالای خطر ابتلای به ویروس، دریافت کنند که به دنبال آن، به دلیل آنکه این واکسن هنوز در حال تست عمومی است، احتمال بروز عوارض و آثار منفی جانبی در آینده وجود دارد. 
راه دیگر برای این افراد آن است که از ترسِ تأثیرات احتمالی نامشخّص این واکسن، به دلیل عدم شناخت کامل نسبت به عوارض آن، از زدن آن خودداری کنند. این گزینه حتماً منتهی می‌شود به اینکه در معرض خطر بزرگ‌تری در نتیجۀ تماس دائم با بیماران و مبتلایان، قرار ‌گیرند. در چنین وضعیّتی، حکم عقل و شرع برای این گروه و مانند اینها، در حدّ وجوب دریافت واکسن می باشد؛ چرا که این کار در شرایط فعلی تنها راه مورد اعتماد و دارای رُجحان برای کاهش احتمال زیاد ابتلای به این ویروس هست.
 
ب: اشخاصی که به واسطه شرایطشان با مردم تماس زیادی دارند
 
جواب: باسمه جلت اسماؤه
 
فردی که طبیعت کار او می‌طلبد که با بسیاری از مردم تماس مستقیم داشته باشد و احتمال دارد در بین آنها افراد مبتلای بدون علائمی باشند و احتمال انتقال بیماری به او از سوی منابع ناشناخته هم، دور از ذهن نیست؛ مانند فروشنده‌ای که مشتریان زیادی به مغازه‌اش رفت و آمد می‌کنند یا شخصی که به اقتضای شغلش به جاهای مختلف رفت و آمد می‌کند و با افراد زیادی سر و کار دارد و یا مانند رانندۀ وسائل نقلیّۀ عمومی. این افراد باید ترجیحاً واکسن را دریافت کنند؛ چرا که واکسن، میزان ایمنی و اطمینان‌خاطر آنها در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی را افزایش می‌دهد و این کار، بر حفظ خود از ضررهای احتمالی ناشناختۀ حاصل از دریافت واکسن، رُجحان دارد. 
 
ج: افرادی که با مردم کمتر در تماس هستند
 
جواب: باسمه جلت اسماؤه
 
فردی که با مردم، کم در تماس و ارتباط باشد، امّا همین تماس اندک هم احتمال ابتلا را از بین نمی‌برد، بنابراین وضعیّت او دائر مدار این است که یا برای دفع احتمال اندک ابتلا، واکسن را مصرف کند و احتمال بروز آثار منفی ناشناختۀ واکسن در آینده هم وجود دارد و یا اینکه واکسن را نزند ولی احتمال کم ابتلا وجود داشته باشد. از لحاظ شرعی مکلَّف در این صورت مخیَّر است که هر کدام از این دو گزینه را انتخاب کند؛ چرا که ترجیحی میان این دو گزینه نیست. 
 
د: افرادی که می توانند با دورکاری وظایف خود را انجام دهند
 
جواب: باسمه جلت اسماؤه
 
فردی که این توانایی و امکان را دارد که با دورکاری و عدم حضور در اجتماع از عواملی که باعث ابتلا به این ویروس می باشند، مصون بماند برای او بهتر آن است که در شرایط فعلی با هدف دوری از عوارض منفی احتمالی دریافت واکسن، که هنوز میزان و نوع تأثیرش ناشناخته‌ است، از مصرف واکسن خودداری کند. 
 
ه: افرادی که برای تست پزشکی انواع مختلف واکسن کرونا داوطلب می شوند
 
جواب: باسمه جلت اسماؤه
 
در صورتی که دریافت واکسن از سوی مکلَّف با هدف انجام تست پزشکی باشد و مکلَّف به آن نیازی نداشته باشد و احتمال بروز عوارض منفی در او هم وجود داشته باشد؛ در چنین وضعیّتی برای مکلَّف جایز نیست که واکسن را دریافت کند؛ چرا که احتمالِ واقعیِ عوارضِ منفی وجود دارد اما مصلحتِ واقعی و دارای رُجحانی برای وی وجود ندارد. 
موارد مرتبط حضرت آیت الله العظمی روحانی: پنج تن آل عبا تا قیامت برای عزادار امام حسین علیه السلام دعا می کنند دعا برای تعجیل در ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه و شفای بیماران توضیحات دفتر آیت الله العظمی روحانی دام ظله درباره بعضی شبهات اعتقادی و دعوت از مردم برای استغفار و دعا به درگاه الهی پاسخ حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله به سوالاتی درباره کیفیت عزاداری برای ائمه معصومین (علیهم السلام) تصاویری از برگزاری جشن نیمه شعبان در حسینیه امام صادق علیه السلام با حضور اقشار مختلف مردم و حضرت آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی) حضرت آیت‌ الله العظمی روحانی: بی‌ اعتنایی به حجاب شرعی موجب فسق است و بر حکومت واجب است اجبار به حجاب در جامعه راه اندازی سامانه پیامکی پاسخگویی به سوالات شرعی توسط دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی درخواست دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی برای دعا جهت سلامتی معظم له درخواست از مردم شریف برای دعا، جهت سلامتی کامل حضرت آیت الله العظمی روحانی آیت الله العظمی روحانی : استفاده از افرادی که به مراجع شیعه اهانت می کنند در شبکه های ماهواره ای شیعی حرام است
نظر شما :
captcha