عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-2758     

تشریح و تبیین وظایف مکلفین در ماه مبارک رمضان با وجود بیماری کرونا

شکی نیست که روزه از عبادات و واجباتی است که خداوند متعال بر ما به‌عنوان مسلمان و بر همه‌ی امت‌های پیشین نیز واجب کرده است...
 باسمه جلت اسماؤه
 
⭐️ شکی نیست که روزه از عبادات و واجباتی است که خداوند متعال بر ما به‌عنوان مسلمان و بر همه‌ی امت‌های پیشین نیز واجب کرده است، خداوند در قرآن می‌فرماید: "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ".
و در حدیث معتبر آمده است: "خداوند متعال می فرماید: روزه مال من است و من پاداش آن را می‌دهم." 
⭐️ بنابراین انجام این تکلیف یکی از راه‌های تحصیل تقوا و قرب الهی است و موجب تکریم بندگان از سوی خداوند می‌شود." إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏".به همین دلیل شریعت مقدس در بیان احکام  مربوط به روزه اهتمام ورزیده و به تفصیل سخن گفته است .
 ‏⭐️ از طرفی بیماری یکی از موانعی است که گاهی وجوب تکلیف و گاهی وجوب اداء فقط در آن زمان خاص را بر اساس احکام تبیین‌شده در جای خود، ساقط می‌کند.
⭐️ حال و با توجه به شرایط خاص چند ماه اخیر و انتشار ویروسی مرموز در بیشتر مناطق دنیا  و سوالات مکرر مومنین ، لازم است درباره وظایف مردم در ماه مبارک رمضان و در شرایط فعلی، نکاتی تبیین گردد: 
 
1⃣   روزه امری است که با تحقق شرایط تکلیف و شرایط امتثال بر تمام مکلفان واجب می‌شود و از تشریعاتی است که حکم آن متوجه کل افراد است.
 
2⃣   تاثیر بیماری کرونا  بر اساس توانایی جسمی افراد متفاوت است. به همین دلیل حکم واحدی که بر همه مکلفان منطبق شود وجود ندارد و هر مکلف وظیفه و حکم خاص خود را دارد. 
 
3⃣   انتشار مطالب غیر دقیق باعث شده بعضی از مردم  تصور کنند چون در هنگام روزه داری ، آب نخورده و گلو خشک می شود پس سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری کرونا هم بیشتر می شود ؛ این قبیل سخنان از نظر علمی توسط پزشکان متخصص و دانشمندان به هیچ عنوان تایید نشده و صحیح نیست ؛ در نتیجه اگر مکلف مبتلا به مشکل دیگری نیست ، باید روزه بگیرد.
 
4⃣   اگر مکلف به این ویروس مبتلا و بنیه‌اش قوی باشد به گونه ای که نیاز به درمان ندارد بلکه صرفا باید از دیگران فاصله بگیرد و معلوم باشد که این ابتلا طی چند روز معین با قرنطینه خانگی برطرف می شود و بر سلامتی انسان تاثیر نمی‌گذارد؛ در این صورت باید روزه بگیرد .
 
 5⃣   اگر مکلف به این ویروس مبتلا شود، چه عوارض نمایان باشد چه نباشد و درمان نیز به مصرف دارو یا نوشیدن مایعات یا رژیم خاصی وابسته باشد که با روزه سازگاری ندارد؛ در این حالت  روزه گرفتن صحیح نیست.
 
6⃣   اگر روزه سبب استمرار بیماری کرونا و افزایش خطر یا سبب تاخیر در بهبودی انسان شود، در همه این حالات و مثل هر بیماری دیگری که چنین عوارضی دارد، وظیفه مکلف این است که روزه نگیرد.
 
 7⃣  اعمال مستحبی فراوانی در ماه مبارک رمضان است که مومنان همه ساله و با حضور در تجمعات انجام می دهند ،  مانند نماز و دعا و زیارت و احیای شبهای قدر در مساجد و اماکن مقدسه 
 
◀️  دقت شود که همه این اعمال تحت عنوان اعمال مستحبی راجح وارد می‌شوند و در صورت تعارض میان انجام آنها به عنوان مستحبات و  از طرف دیگر حفظ جان ‌- حرمت هر کاری که سببِ انتشار ویروس و بیماری خود شخص یا انسانهای دیگر شود -  اعمال مستحبی از اعتبار ساقط و مستحبات به محرمات تبدیل می شوند. 
 
◀️ قطعا حفظ جان‌ عموم مردم و مومنین در برابر این بیماری سخت و کشنده بر هر عمل مستحبی مقدم است.
حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: مستحبات چنانچه به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمی شوند.
 
◀️ لذا بر مکلفین لازم است به راهنمایی‌ها و نصایحی که مانع انتشار این بیماری مسری می شوند، التزام داشته باشند.
 
❇️ در پایان از مردم شریف درخواست می کنیم در این ماه عزیز بیشتر از گذشته با توسل به اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام  و استغفار زیاد،  تعجیل فرج حضرت ولی عصر ارواحنا فداه ، رفع مشکلات و بیماری ها به خصوص کرونا و همچنین بهبودی و شفای تمامی بیماران را از خداوند منان طلب نمایند .
"وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي و عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ‏  فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُون"‏ صدق الله العلي العظيم
 
پنجم اردیبهشت 1399شمسی 
دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله
موارد مرتبط دوشنبه دوازدهم اردیبهشت روز اول ماه شوال و عید مبارک فطر پنج شنبه 23 اردیبهشت روز اول ماه شوال و عید مبارک فطر حکم انجام شعائر حسینی در سایه‌ معضل کرونا یک شنبه چهارم خرداد 1399 روز اول ماه شوال و عید مبارک فطر پیام دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی در پی انتشار بیماری مرموز کرونا و درگذشت آیت الله خسروشاهی چهارشنبه پانزدهم خردادماه 1398 هـ ش، روز اول ماه شوال و عید مبارک فطر میزان فطریه رمضان 1440 روز سه شنبه اول ماه مبارک رمضان 1440 هـ است جمعه بیست و پنجم خردادماه 1397 هـ ش، روز اول ماه شوال و عید مبارک فطر میزان فطریه رمضان 1439
نظر شما :
captcha