عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
خطبه دویستم:
 
از سخنان آن حضرت عليه السلام است در بصره هنگامی كه براى عيادت علاء پسر زياد حارثى‏ كه بيمار و از اصحاب آن بزرگوار بود به او وارد شد چون فراخى خانه او را ديد فرمود:
 
(1) با فراخ بودن اين خانه در دنيا چه كردى؟ و حال آنكه تو به فراخى آن در آخرت نيازمندتر هستى (زيرا در اين خانه بيش از چند روزى نمى ‏مانى و در آن خانه هميشه خواهى بود) آرى اگر بخواهى با فراخى اين خانه فراخى خانه آخرت را هم دريابى ميهمان در آن پذيرايى نموده با خويشاوندان پيوسته باش، و حقوق شرعيه (خمس و زكات و صدقات و سایر حقوق واجبه و مستحبه) را از آن آشكار كن كه در اين صورت به واسطه فراخى اين خانه فراخى خانه آخر تو را دريافته ‏اى.
 
پس علاء به آن حضرت عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! از برادرم عاصم ابن زياد به تو شكايت می كنم. آن بزرگوار فرمود:
 
(2) براى چه؟ گفت: (همچون رهبانان) گليمى پوشيده و از دنيا دورى گزيده. حضرت فرمود: او را نزد من بياوريد، چون آمد فرمود:
 
(3) اى دشمنك خود (شيطان) پليد ناپاك خواسته تو را سرگردان كند (كه به اين راهت وا داشته و آن را در نظرت آراسته است) آيا به زن و فرزندت رحم نكردى (كه تنهایى و درويشى پيشه گرفتى) آيا باورت اين است كه خداوند براى تو پاكيزه ‏ها را حلال كرده و كراهت دارد و نمى‏ خواهد كه تو از آنها بهره‏ مند گردى؟ (در صورتی كه در قرآن كريم س 7 ى 32 مى ‏فرمايد: قل من حرم زينة الله التي أخرج لعباده و الطيبات من الرزق‏؛ يعنى بگو كى حرام كرده است آرايش و روزی هاى پاكيزه ‏اى را كه خداوند براى بندگانش مقرر فرموده) تو پست ترى از اينكه خداوند نعمتى را به تو حلال كند و نخواهد كه از آن بهره برى! (زيرا اين مرتبه انبياء و اوصياء آنها است).
 
عاصم گفت: يا اميرالمؤمنين! كار من مانند كار تو است كه در لباس زبر و خشن و خوراك سخت و بى ‏مزه هستى! حضرت فرمود:
 
(4) واى بر تو! من مانند تو نيستم، زيرا خداى تعالى به پيشوايان حق واجب گردانيده كه خود را با مردمان تنگدست برابر نهند تا اينكه فقير و تنگدست را پريشانی اش فشار نياورده نگران نسازد.
 
ترجمه و شرح نهج البلاغه (فیض الاسلام)
 
موارد مرتبط خطبه 1: خطبه ای درباره آفرينش آسمان و زمين و آدم خطبه 2: خطبه ای پس از بازگشت از صفّين خطبه 3: خطبه معروف به شِقشِقيّه خطبه 4: خطبه ای بعد از كشته شدن طلحه و زبير خطبه 5: خطبه ای بعد از وفات پيامبر (صلى الله عليه و آله) در خطاب به عباس و ابوسفيان خطبه 6: خطبه ای در هنگامی كه از ایشان خواستند طلحه و زبير را دنبال نكند خطبه 7: خطبه ای در مذمت مريدان شيطان خطبه 8: خطبه ای براى برگرداندن زبير به بيعت خطبه 9: خطبه ای در وصف خود و دشمنانش در جمل خطبه 10: خطبه ای در تحريك شيطان نسبت به اهل جمل و عواقب وخيم آن