عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18329-2588     

توصیه های حضرت آیت الله العظمی روحانی به وعاظ، مداحان، مسئولین هیأت ها، جوانان، بانوان و سایر عزاداران حسینی

حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی (دام ظله) همزمان با فرا رسیدن ماه محرم نكاتی را به منظور برگزار شدن هر چه باشكوه تر مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) خطاب به وعاظ و مداحان، مسئولین هیأت های مذهبی، جوانان، بانوان و سایر عزاداران حسینی یادآوری کرده اند...
حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی (دام ظله) همزمان با فرا رسیدن ماه محرم نكاتی را به منظور برگزار شدن هر چه باشكوه تر مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) خطاب به وعاظ، مداحان، مسئولین هیأت های مذهبی، جوانان، بانوان و سایر عزاداران حسینی یادآوری کرده اند که با هم می خوانیم:
  • توصیه به منبری‌ ها و وعاظ:
1) دقت شود که هدف اساسى از منابر شريف حسينى و هيأت‏ هاى معظم عزادارى احياى امر اهل بيت‏ عليهم السلام از طريق بیان مظلوميت و مصيبت‏ هاى ايشان و تبيين ارزش‏ ها و اصول آنها مى ‏باشد؛ در نتيجه اگر موضوع سياسى، ابعاد شرعى و دينى داشته باشد در سايه موازين شرعى، پرداختن به آن در منبر صحيح مى ‏باشد و الا بیان مسایلی صرفا سیاسی صحیح نیست.
 
2) از سخنوران دینی می خواهم که تمام تلاش خود را در راه نشر معارف ائمه معصومین (علیهم السلام)، بیان احکام شرعی و تحکیم باورهای دینی به کار بگیرید. همچنین با استفاده از ادله نقلی محکم و استدلال های عقلی به شبهات انحرافی پاسخ دهید تا از طرفی، باورهای مؤمنان را محکم تر از گذشته گردانید و از سوی دیگر ضمن اثبات اصالت منبر و کارآمدی آن، بی پایه بودن ادعاهای افراد مغرض مبنی بر ناتوانی و ناکارآمدی منبر حسینی در بیان معارف الهی را بر همگان آشکار نمایید.
 
3) در راست و دروغ بودن روضه‌ ها، يك مطلب که در كتب متعدد موثق، آمده باشد يا در يك كتاب موثق آمده باشد كافی است و اگر در كتاب موثقی مطلبی به صورت غير مشهور آمده باشد، خواندن آن به عنوان روضه و مصيبت جايز است.
  • توصیه به مداحان:
1) ذاكران و مداحان كه بعضی روضه‌ ها را با آهنگ‌ های موسيقی يا قريب به آن می خوانند؛ توجه کنند موسيقی مطلقا حرام است ولو در روضه خوانی باشد.
 
2) خواندن مصيبت، مثلا روايت اهل بيت علیهم‌ السلام به صورت خودمانی و به قصد اشك ريختن، چنانچه مصيبت مجعول نباشد؛ يعنی در كتب تاريخ و روايات ذكر شده باشد، اشكال ندارد، بلكه خوب هم هست. 
 
3) استفاده از سبك‌ های خواننده‌ ها (چه خواننده‌ های غربی و چه داخل كشور) براي مداحی اهل بيت عليهم السلام؛ چنانچه توأم با موسيقی و غناء باشد، جائز نيست، در غير اين صورت اشكاليی ندارد.
 
4) خواندن اشعاری كه می گويند: «خدای من حسينه»، «مستم و حيدر پرستم»، «رب بی نياز من يا ثارالله» و...؛ كفرآميز است و بدون ترديد خود آن امام (ع) از اين اشعار ناراحت می شوند. حيف است مجلس عزاداری (كه آن قدر فضيلت و ثواب برای خواننده و شنونده و تشكيل‌ دهنده آن مجلس ذكر شده) مبدل به مجلس معصيت بشود. حتما پرهيز كنيد.
 
5) شنيده ‏ام در ايام عزادارى و ذكر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام مطالب غلوآميز بسيار رایج شده است و به همين دليل بهتر است در هنگام مداحى منابع آن را براى مردم ذكر كنيد و توضيح دهيد كه از كتب و منابع موثق و مجاز استفاده مى ‏كنيد. مداحى منصب بزرگ و بسيار بافضيلتى مى ‏باشد و شايسته است كه با مطالب غير مشروع و غير صحيح آن را خدشه دار نكنيد.
  • توصیه به عزاداران:
1) در ايام سوگواری ابا عبدالله الحسين (علیه السلام) نماز بر عزاداری مقدم است. خود حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) در جنگ كه از افضل عبادات بود از آن دست كشيد و نماز خواند، پس ما كه‏ ادعاى تبعيت از آن بزرگوار را داريم بايد نماز اول وقت را رعايت كنيم.
 
2) پوشيدن لباس سياه به خودى خود جائز است و اشكالى ندارد و در اين كه سياه‏پوشى از مصاديق زنده كردن امر ائمه شده و به نوعى بيان حزن به واسطه ظلم بر امام حسين‏ عليه السلام است مطلبى است كه شکی در آن نيست.
 
3) برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن بر مرد جايز است ولی زن ‌ها نباید نگاه كنند.
 
4) دلیل سینه زدن برای ائمه علیهم‌ السلام، تعظیم شعائر مذهبی است و به عنوان عزادارى بسيار توصيه شده و ‏از افضل مقربات است؛ و سينه و زنجير زدن در عزاداری كه منجر به كبودی و حتی جاری شدن خون می شود جايز است.
 
5) اگر كسى به عنوان ترك يا استخفاف ‏نماز به نمازهاى يوميه اهميت ندهد و در عين حال در عزادارى شركت و مبالغ زياد خرج كند و ادعاى ‏شفاعت حضرت سيدالشهداء عليه‌ السلام داشته باشد؛ بداند ترك نماز غير جايز است و امام صادق‏ عليه‌ السلام درباره استخفاف به نماز فرمودند: «لا ينال‏ شفاعتنا من ‏استخف بصلاته»، ولى خرج‏ كردن در عزادارى اشكال ندارد.
  • توصیه به مسئولین هیأت‌ ها:
1) اگر روضه خوانى و سوگوارى امام حسين عليه‌ السلام تا نيمه شب ادامه يابد به گونه اى كه موجب اذيت و آزار همسايگان محل شود؛ اشكال دارد.
 
2) استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى حرام است و جائز نيست.
 
3) باقيمانده اموالى كه به عنوان هزينه‏ هاى مراسم عاشوراى امام حسين عليه‏ السلام جمع‏ آورى مى‏ شود، چنانكه می شود نگه داشته و برای مراسم بعد استفاده شود و اگر ممكن نيست می توانند در موارد خير ديگري صرف نمايند.
 
4) استفاده از هر چيزی كه علامت عزاداری است و شرعاً حرام نيست، مانند عَلم و ضریح در عزای حضرت سيدالشهداء عليه السلام جايز و مطلوب است.
  • توصیه به جوانان:
به یکایک فرزندان مؤمن خویش در سراسر جهان تشیع می گویم:
 
اولا: وظیفه شما در این مرحله حساس تاریخی این است که همه تلاش خود را برای احیای این روز بزرگ به کار بندید. این مهم از رهگذر برگزاری مجالس سوگواری و شرکت در این مراسم، اقامه شعائر الهی مرتبط با مسأله عاشورا و هزینه کردن اموال فراوان در این راه ممکن می شود. چراکه این تلاش ها، کمترین کاری است که برای خنثی کردن نیرنگ افراد مغرض و پاسخ به شبهه افکنی ها باید انجام داد. تجمع شیعیان موجب احیای فرهنگ اهل بیت (ع) می شود. همچنان که حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) نیز بر این مسأله تأکید ورزیده اند. ایشان می فرمایند: «فإنَّ في اجتماعِكم ومذاكرتكم إحياءٌ لأمرنا، وخيرُ الناسِ بعدنا مَن ذاكرَ أمرَنا، ودعَا إلى ذِكرِنَا»
 
حتی در نقل دیگری - که معتبرتر نیز می باشد - این روایت با تعبیری بسیار شگفت آور آمده: « فإنَّ في اجتماعِكم ومذاكرتكم إحياءَنا». به اعتقاد من، قلم از بیان معانی والای آن ناتوان است.
 
بر پایه این روایت روشن می شود که صرف حضور در مجالس و دسته های عزاداری، امری بسیار مطلوب است. بنابراین برخلاف آنچه برخی افراد غافل در داخل و خارج ترویج می کنند، دنبال کردن مراسم عزاداری و سخنرانی از راه تماشای شبکه های مختلف ماهواره ای و تلویزیونی و یا استفاده از سی دی های صوتی و تصویری کافی نیست. زیرا روشن است که همین حضور مؤمنان در مراسم و مجالس عزاداری فریادی رسا بر سر ستم و ستمگران به شمار می رود و موجب به لرزه در آمدن کاخ های مستکبران جهان می شود.
 
ثانیا: به فرزندان مؤمن خویش که در برپایی این مجالس ذکر و هیئت های عزاداری فعالیت می کنند، یادآور می‌ شوم که این کار جهادی و بزرگ خویش را ادامه بدهید. این تلاش های شما عزیزان از برترین اعمال جهادی در روزگار کنونی به شمار می رود. همانا این مجالس دینی از مؤثرترین سلاح هایی است که موجب می شود ایمان بر قدرت‌ های کفر و شیطانی چیره شود. این راه را ادامه بدهید و نکند خدای ناکرده انسان های ضعیف النفس و کوردل برای محو این شعائر در میان شما نفوذ کنند. امید است که عزاداری های شما مورد تأئید ذات اقدس الهی قرار گیرد.
  • توصیه به بانوان:
1) مداحی کردن زن برای زنان جایز است؛ مرثيه خواندن خانم‌ ها با بلندگو در مجلس زنانه بدون شنيدن اجانب هيچ اشكالی ندارد. سينه‌ زدن خانم‌ ها نيز در مجلس خانم‌ ها هيچ اشكالی ندارد و رسیدن صدای آنان به گوش مردان رهگذر چنانچه صدايشان موجب تهييج شهوت نشود اشكالی ندارد.
 
2) حضور زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند، در دسته‏ هاى سينه‌ زنى و زنجيرزنى، در صورت حفظ حجاب و نگاه نكردن به بدن مرد نامحرم اشكال ندارد.
موارد مرتبط پیام تشکّر و قدردانی بابت ارسال پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی‌ به مناسبت ارتحال مرجع مجاهد مرحوم آیت‌اللّه العظمی سیّدمحمّدصادق حسینی روحانی(ره) سخنی درباره تقلید و وظیفه مقلّدان حضرت آیت‌اللّه العظمی سیّدصادق روحانی(قدس سره) پس از رحلت ایشان» گفتاری از آیت الله مصطفی مصری العاملی درباره مرجع مجاهد حضرت آیت‌اللّه العظمى سیّدصادق روحانى(قدّس سرّه) مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله العظمی روحانی بيانيه وكيل عام حضرت آيت الله العظمى روحانى مرجع مجاهد آيت الله العظمى روحانى به ملكوت اعلى پيوست پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی روحانی در پی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تولید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار فقهی و اصولی حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید ویندوزی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی دام ظله تولید نسخه جدید نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار آیت الله العظمی روحانی شامل 114 جلد از آثار معظم له
نظر شما :
captcha