عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18328-183     

اعلاميه ای دیگر به مناسبت فاجعه 19 دى 1356 قم

1356/11/12

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم لك الحمد حمد الشاكرين على مصابهم الحمدلله على عظيم رزيتى. و صلى الله على محمد سيد بريته و على الاصفياء من عترته الطاهرين
(وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ)
فجايعى اخير در شهر مذهبى قم واقع شد كه روى تاريخ بشريت را سياه نموده، فجايعى كه طى قرون و اعصار كمتر نظيرش را مى توان يافت. فجايعى كه در اين عصر خيال نمى كنم در هيچ كجاى دنيا نظير داشته باشد، مأمورين دولتى با وحشيانه ترين وضعى به طلاب علوم دينيه و مردم مسلمان غيور كه يك تظاهر آرام و بدون شعار بر عليه كسى يا مقامى به منازل مراجع و علماء مى رفتند كه اعتراض نمايند به روزنامه ها كه مطالبى را كه متضمن انكار پاره احكام ضروريه اسلام، و اهانت به مقام ارجمند روحانيت و مرجعيت بوده درج نموده اند ـ يورش برده و حمله نمودند ـ زدند ـ كشتند ـ زخمى كردند ـ ساعتى نگذشت كه ده ها مقتول و عده زيادى مجروح و مسطح خيابان را خون گرفت، و بعد هم مانند لشكر فاتح كه وارد شهر مى شود ـ بى شرمانه رژه رفته و تا دو سه روز بعد هم كسى از دست مأمورين در امان نبود ـ حتى به منازل افراد حمله مى شد هم اكنون جنازه هاى عزيزان ما هنوز دفن نشده ـ مجروحين مداوا نگرديده اند.
عجيب است كه انقلاب هنوز سفيد است، و با اين همه خون رنگى نشده است ـ و عجيب تر اين كه متظاهرين كه خواسته شان اجراء احكام نورانى اسلام ـ و قوانين اساسى مملكتى است، كه در چند ماده از متمم قانون اساسى تصريح كرده است كه هر قانونى كه علما و مجتهدين آن را موافق اسلام ندانند در مملكت قابل اجراء نيست ـ و هر مقامى كه برخلاف عمل كند از مقام خود منعزل است مرتجع بنامند.
ولى كسانى كه احياء رسوم ماقبل اسلام، و آتش پرستى را مى نمايند ـ و كسانى كه مبدأ تاريخ را به قبل از اسلام برده اند، ترقى خواه مى نامند. ما اين مصيبت بزرگ را اولاً به پيشگاه اقدس ولى عصر اروحنا و ارواح العالمين له الفداء، و ثانياً به بازماندگان شهداء، پدران و مادران داغدار ـ اولاد يتيم شده ـ و خواهران و برادران عزيز از دست داده، و ثالثاً به خودم و شما و هر مسلمانى تسليم مى گويم. در اين ايام مكرر سه سؤال از ما مى كنند. 1ـ نتيجه اين قيام و ريختن خون جماعتى از جوانان خوب ما چه بود؟ 2ـ شما چه مى كنيد بعد از اين؟ 3ـ طلاب و محصلين وظيفه شان چى است؟
اما سؤال اول خداوند تبارك و تعالى در قرآن مجيد جواب فرموده است در آيه كريمه (ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ) مورد آيه بنى اسرائيل ـ و فرعونيان است ـ بنى اسرائيل به حضرت موسى عليه السلام مى گفتند ما سلاح نداريم و جمعيت ما كم است در مقابل، دشمن هم جمعيت زياد دارد و هم همه نوع اسلحه و تجهيزات دارا است ما نمى توانيم با آن ها مبارزه كنيم، به علاوه اگر بخواهد خودش آن ها را مخذول مى كند. بنابراين (اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هيهُنا قاعِدُونَ)مفاد آيه كريمه اين است كه شما اگر با اراده محكم مبارزه را از راهش داخل شويد مسلماً غالب خواهيد شد به شرط آن كه توكل بر خدا در اقدامات بنماييد يعنى به وظيفه عمل كنيد با اتكاء به خدا ـ اين آيه شريفه در اين زمان مصداقش روشن است. و به حكم آيه اگر از راهش وارد شويم غالب خواهيم شد ـ راه را پيغمبر اكرم عليه صلوات الله بيان فرموده است، در يك دسته روايات مرويه از آن سرور چنين روايت شده است ـ افضل الجهاد كلمة عدل عند امام جائر ـ او امير جائر ـ او سلطان جائر ـ به اختلاف روايات ـ دو دسته ديگر مى فرمايند به اين مضمون ـ اذا ظهرت البدع فعلى العالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنه الله.
بنابراين راه مبارزه براى ما روشن است و به حكم قرآن اگر از اين راه وارد شويم پيروز و غالب مى گرديم و اينك با توجه به وضع ايران غلبه ما واضح است ـ زيرا ما در اين قيام دو هدف داشتيم.
1ـ اينكه به روحانيت اهانت شده است ـ بايد رفع اهانت بشود.
2ـ اينكه احكام قرآن در معرض تهاجم قرار گرفته است بايد سدى در برابر ستمگران ايجاد شود كه احكام محفوظ بماند. در اين ايام اغلب شهرهاى ايران و خارج از مملكت براى ابراز همبستگى با روحانيت و اظهار تنفر از مخالفين، نمازها و منبرها و دروس تعطيل و در چند شهر بازارها بسته بوده و تلگرافات و تلفن ها در مقياس وسيعى به ما مى شود و همه اعلام پشتيبانى مى نمايند ـ در دانشگاه ها تظاهرات شده هم اكنون چند دانشكده تعطيل است. آيا اين ها رفع اهانت يك عده روزنامه نگار را نمى كند ـ و ديگر اينكه با ريختن خون ابرياء خشم و نفرت ملت متلاطم شده و تلاطم توده اجتماع سدى است محكم در برابر ستمكاران و جباران ـ مطمئن باشيد كه تا مدت مديدى كسى قصد تجاوز به احكام را نخواهد نمود، اگر اين اقدامات بعد از فاجعه فيضيه شده بود هيچ گونه فشار به دانشگاه ها نمى شد كه حتماً بايد دخترها بى حجاب به مدرسه بروند ـ آيا با اين اوضاع ما غالب شده ايم يا نه؟ اما سؤال دوم ما از موضع قدرت نه عجز و لابه چهار خواسته منطقى داريم و از دولت مى خواهيم كه آن ها را بايد برآورد.
1ـ اجراء قانون اساسى و احكام نورانى اسلام و عدم تهاجم به قوانين اسلام
2ـ آزادى زندانيان مسلمان اعم از طلاب و دانشگاهيان و بازارى ها و غيرهم ـ و برگشتن تبعيدى هاى اين واقعه و وقايع قبل كه در حمايت از اسلام زندانى نشده اند.
3ـ انفصال عاملين فاجعه اخير و محاكمه نمودن آنان با علنى بودن محاكمه
و اما سؤال سوم ـ وظيفه آقايان اين است كه موقع برگشتن به شهر و يا ده خود، واقعه قم را به همان نحو كه واقع شده است براى مردم تشريح و تومار تهيه كنند كه اين خواسته هاى ما را آن ها هم از دولت بخواهند، و مواظب باشند كه هيچ گونه تحريكى در بين نباشد، فقط تقاضا از دولت باشند. از درگاه ايزد منان پيروزى و سربلندى اسلام و مسلمين را خواهانم.
محمد صادق الحسينى الروحانى
موارد مرتبط اعلاميه ای درباره فاجعه 19 دى قم اعلاميه ای درباره سالگرد فاجعه كشف حجاب و كشتار 19 دى راهپيمايان در قم اعلاميه به مناسبت چهلمين روز شهداى 29 بهمن 1356 تبريز و اعلام عزاى عمومى متن اعلاميه در مخالفت با تصويب لايحه كاپيتولاسيون اعلاميه ای درباره چهلمين روز شهداى مدرسه فيضيه در سال 1341 اعلاميه اى درباره 15 خرداد 1342 اعلاميه درباره جنايات رژيم شاه و اعلام لغو مراسم عيد نوروز 1357 اعلاميه اى ديگر به مناسبت اولين سالگرد شهداى مدرسه فيضيه (1341) اعلاميه درباره تصويبنامه تساوی حقوق زن و مرد در دولت شاه اعلاميه به مناسبت چهلمين روز شهداى فاجعه 19 دى 1356 قم
نظر شما :
captcha