عربی
بروزرسانی: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
کد : 18322-978     

حکم فردی که بطور حرفه ای ورزش می‌کند و با گرفتن روزه توانش کمتر میشود.

استفتاء:

اینجانب جوانی 28 ساله هستم که در یکی از تیمهای فوتبالی مشغول به بازی هستم و به جهت اینکه هر روز باید تمرین کنم اصلاً قادر به گرفتن روزه نیستم حتی قادر به قضای آن هم به صورت 31 روز پشت سر هم، آن هم در این ایام گرم و سوزان نیستم اما می توانم نهایتاً هفته ای2 مرتبه بگیرم چون در صورت پشت سر هم گرفتن ضعف بر من مستولی شده و قادر به تمرین نیستم لذا شغلم را از دست می‌دهم. آیا می‌شود به همین صورت یعنی هفته 2 بار روزه بگیرم؟ درماه رمضان به چه نحوی بگیرم؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه
در ماه رمضان اگر می‌توانید کارهای تمرینی را در شب انجام دهید و روز استراحت کنید روزه بگیرید و اگر نمی توانید هر روز بعد از اذان صبح یک سفر چهار فرسخی بنمایید در آن جا افطار کنید و برگردید به شهر در اینجا کارهای تمرینی انجام دهید و بعد از ماه رمضان قضای آن را به هر نحو تمکن دارید انجام دهید.

موارد مرتبط افطار روزه مستحب به سبب دعوت مؤمن، بهترین افطار است. اگر خانمی لحظاتی قبل از اذان مغرب آثار حیض ببیند روزه‌اش باطل است؟ شخصی که در جوانی روزه‌اش را بدون عذر خورده آیا حکم جاهل قاصر را دارد؟ آیا در ادای روزه قضا مجاز به تعلیق در نیت هستیم؟ اگر بر اثر ملاعبه آب حرکت کند لکن خارج نشود آیا با بول کردن روزه باطل می‌شود؟ آیا رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق مبطل روزه است؟ آیا با یک روز روزه گرفتن در ایام خاص میتوان چندین روز روزه قضاء را اداء نمود؟ در سفر اگر بدانیم تا بعد از اذان ظهر نمی‌آییم میتوان قبل از سفر روزه را شکست؟ در صورت عطش به آب، آیا روزه دار می تواند قدری آب بنوشد؟ آیا فردی که مبتلا به بیماری ام اس است می‌تواند روزه نگیرد؟
نظر شما :
captcha